088 - 339 76 78info@dexport.nl

10 online learnings van de ITB Berlijn

Home / Insights / E-commerce Duitsland / 10 online learnings van de ITB Berlijn

10 online learnings van de ITB Berlijn

Dat de ITB in Berlijn, oftewel “The World’s leading Travel Trade Show”, een beurs is om zaken te doen heeft zich ook dit jaar weer bewezen. Naar schatting van de organisatie zijn er zaken beklonken ter waarde van zo’n 6,5 miljard euro. Gedurende het ITB congres (ook de “ITB Think Tank” genoemd) werd er ingegaan op toonaangevende trends binnen de online reisbranche, zoals o.a. het belang van SEO, blogging en social media.

 

Hieronder de 10 belangrijkste online learnings

 

1. Stel de doelgroep centraal

In de marketing gebruikt men vaak de term ‘Big Data’. Vanuit de diverse marketingkanalen verzamel je data over de doelgroepen die je site bezoeken. Gebruik deze informatie om content op maat aan te bieden en zo de bezoeker geïnteresseerd in je website te houden.

 

2. De usability van je website is zeer belangrijk

De bezoeker moet zich binnen enkele seconden op je website bevinden. Optimaliseer de site voor SEO en mobiel en zorg ervoor dat er eenvoudig geboekt kan worden op je site. Vooral SEO en storytelling winnen aan belang. In de reisbranche draait het om emotie en het doel is om de klant enthousiast te maken. Kies de juiste media om op deze emotie en het enthousiasme in te spelen.

 

3. Zet meerdere kanalen in om de doelgroepen te bereiken
Niet één kanaal alleen zorgt voor succes, het gaat om de juiste mix. Multichannel is key! Optimaliseer deze mix met behulp van de beschikbare en nieuwe data.

 

4. Online reputatie

Online draait het vooral om het vertrouwen in de organisatie. Stel je medewerkers / het team voor op de website en vermeld duidelijk de contactgegevens. Een keurmerk kan ook een goede stap zijn om betrouwbaar over te komen. Wees transparant en juridisch correct. Een Duitser boekt zijn reis voornamelijk op aanbevelingen van vrienden en online recensies.

 

5. Wees juridisch correct
64% van de Duitsers leest de AGB’s. Zorg ervoor dat je website aan de wettelijke eisen voldoet.

 

6. Verleen on- en offline een top klantenservice
Laat geen steken vallen bij de service, speel optimaal in op de behoeftes / wensen van de klant en wees snel met on- en offline reacties. Dit onthoudt men!

 

7. Mobile is growing
Het mobiele internet is uitgegroeid tot een van de belangrijkste informatiekanalen voor de reiziger. Afgelopen jaar heeft al 27% van de consumenten via de smartphone of tablet informatie verzameld over hun vakantie, volgens FUR (Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen) is dit al een verdubbeling vergeleken met het jaar daarvoor. Hoe kun je hier als organisatie op inspelen? Optimaliseer je website voor mobiele gebruikers en adverteer gericht op deze groep.

 

8. Benut social media kansen, het is just marketing
Binnen de cyclus van de reiziger (dream, plan, book, experience, reflect) zijn social media voortdurend aanwezig. Social media worden voornamelijk ingezet voor inspiratie. Inspireer en informeer je doelgroep via social media, het gaat om engagement, wees vriendelijk en klantgericht, gebruik geen formele tone of voice. Travel is about people en inspiratie is hierbij key. Dit bereik je o.a. met schitterende media. Faciliteer eveneens het delen op social media door het gratis beschikbaar stellen van wifi en een computer.

 

9. Ga een samenwerking aan met bloggers
Voor een samenwerking met bloggers wordt het bezit van basiskennis op het gebied van e-commerce en social media geadviseerd. De samenwerking moet passen bij de organisatie en je moet je afvragen wat je met de samenwerking wilt bereiken?
Door de samenwerking met een blogger kan een brand tastbaarder worden gemaakt met authentieke content. Daarnaast heeft de samenwerking ook een positieve impact op de organische vindbaarheid.
Om als reisorganisatie meer feeling met het onderwerp blogging te krijgen, wordt het advies gegeven om je te verdiepen in de bloggers communities, deel te nemen aan bloggerevents, hier te netwerken en je bedrijf te introduceren.
Als je bloggers wilt binden aan je reisorganisatie of brand is het van belang persoonlijk in contact te treden en niet, zoals vaak wordt gedaan, een algemene mailing te sturen. De duitslandveroveraar Holland Sail wist het bereik van bloggers al te benutten en dit resulteerde o.a. in deze publicatie op Geo.de. Een aantal blogging best practices van #itb14 op een rij gezet: Youth HotSpots in Germany, Mövenpick Hotels Blog, Blog Ville Emilia Romagna, Meininger Hotel Blog, Ein Sommer in Rhone Alps.

 

10. Meten is weten
Meet met behulp van key performance indicatoren (KPIs). Dit kunnen zijn: conversion rate of cost per lead. Optimaliseer je website vervolgens continu op basis van de data die je hebt verzameld.

 

Wat vinden jullie van deze learnings? Welke passen jullie al toe en waar zien jullie nog kansen voor de toekomst? 

Redactie Dexport
Redactie Dexport
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!’
Aanbevolen posts
Comments
  • Carola
    Beantwoorden

    Hele interessante tips. Het is natuurlijk zo dat online tweerichtingsverkeer is. Dus naast het uitdragen van de boodschap van het bedrijf, zal het bedrijf ook moeten reageren op vragen/klachten.

Laat een bericht achter

SEO-Content-Marketing