088 - 339 76 78info@dexport.nl

5 Duitse online marketingtrends voor 2016

Home / Duitse webshop opstarten / 5 Duitse online marketingtrends voor 2016

5 Duitse online marketingtrends voor 2016

Met het begin van een nieuw jaar kijken wij met veel bedrijven en webshopeigenaren weer naar de juiste invulling van hun Duitse (online) marketingstrategie. Met behulp van een groeiplan bepalen we hoeveel budget en welke kanalen we moeten inzetten om het gewenste resultaat te bereiken.

Voor 2016 kijken wij vooral naar onderstaande vijf trends in e-commerce in Duitsland om van onze klanten Duitslandveroveraars te maken.

1. Customer-journey

Als een van de grootste digitale marketinguitdagingen zal in 2016 de customer-journey focus krijgen. Steeds meer apparaten laten consumenten kennismaken met een merk, website of campagne. De uitdaging bestaat in het volgen van bezoekers over alle apparaten heen in plaats van het volgen van bezoeken via verschillende apparaten. Pas als de invloeden van alle apparaten op het koopproces van de consument bekend zijn, kunnen de marketingactiviteiten doelgericht uitgevoerd worden. Noppies, een merk voor positiekleding, kan zo bijvoorbeeld de koopcyclus van (aanstaande) moeders gebruiken om op het juiste medium met de juiste uiting aanwezig te zijn.

2. Online advertisingbudget

Volgens een studie van het onderzoeksbureau ZenithOptimedia zal tv ook in 2016 en 2017 het meest populaire reclamemedium voor de Duitse markt zijn. Hoewel er steeds uitgebreider in online marketing geïnvesteerd zal worden, blijven de traditionele media nog steeds een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Waar grote, globale merken van traditionele naar online marketing verschuiven, maken merken, zoals Strong Viking, weer gebruik van traditionele media, zoals tv en print. Vooral voor het verhogen van de merkbekendheid is tv een geschikt kanaal. Wie conversiegericht wil investeren, zit met kanalen als Google AdWords en Affiliate goed.

3. Amazon en co.

In 2015 zocht meer dan de helft van de Duitse online shoppers het gewenste product op Amazon. De e-commercereus zal ook in 2016 de Duitse e-commercemarkt beheersen. Met minimaal 30% omzet van de totale e-commerceomzet zullen ook steeds meer Nederlandse webshops die de weg naar Duitsland willen inslaan, op Amazon inzetten. Met een goede zoekwoordstrategie, productadvertenties en -optimalisatie kan Amazon zomaar de poort naar de Duitse markt worden.

4. Complexe marketingmix

Smart wearables, smartphones, tablets en nu ook slimme koelkasten: de manier waarop wij met ‘the internet of things’ in aanraking komen, wordt steeds diverser. Om het overzicht vooralsnog niet te verliezen, is het aan te raden om in de jaarlijkse budgetplanning de meest relevante marketingkanalen op te nemen. Wij kijken hierbij altijd naar de kansen en mogelijkheden van de webshop. Multichannelbedrijven, zoals bijvoorbeeld Leapp, kunnen van een dergelijke planning hun succes in Duitsland opschalen.

5. Mobile advertising

Hoewel zeker 30% van de webshopbezoekers via tablets of smartphones binnenkomt, hebben heel veel websites nog geen mobielvriendelijk internetoptreden. Ook in 2015 moest nog veel gezoomd en geschoven worden om producten te verkennen, laat staan het bestelproces te doorlopen. Voor 2016 willen ondernemers in Duitsland 50% van het marketingbudget naar mobiele reclamecampagnes verschuiven. Met een goed geoptimaliseerde website voor mobiel verkeer is dit de kans voor veel webshops. Lees hiervoor onze case van Enveloppenland, dat na een kleine mobiele revolutie een omzetstijging van 71% via mobiel verkeer kon waarmaken.

Eva Göbel
Eva Göbel
Eva Göbel ondersteunt bij Dexport als Online Marketing Consultant Nederlandse bedrijven op de Duitse e-commerce markt. Als team manager en Duitse marketeer weet zij strategieën te ontwikkelen om de Duitse markt te veroveren. Zij heeft veel ervaring op het gebied van social media marketing, website- en zoekmachineoptimalisatie en online advertentie management.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter