088 - 339 76 78info@dexport.nl

5 SEO tips voor de Duitse markt

Home / Duits bedrijf lokaliseren / 5 SEO tips voor de Duitse markt

5 SEO tips voor de Duitse markt

Wie bij een zoekopdracht niet op de eerste pagina van Google komt te staan heeft nauwelijks kans om gevonden te worden. De concurrentie in Duitsland is namelijk groot en slaapt niet. Bijna 80% van alle online bezoekers klikt op het eerste resultaat in de Google zoekresultaten.
Over het algemeen is het voldoende om individuele en hoogwaardige content op de website te plaatsen om in de zoekresultaten boven aan te komen te staan.
Hieronder vindt u 5 SEO-tips hoe u uw Duitse website nog beter vindbaar maakt in Google.

SEO tip 1: Unieke inhoud in plaats van geautomatiseerde teksten

Shopsystemen bieden tegenwoordig een aantal automatiseringsmogelijkheden aan om productteksten eenvoudig te plaatsen. Dit lijkt in eerste instantie makkelijk maar een top positie is hierdoor niet mogelijk, aangezien Google dit herkent als duplicate content en niet waardeert. Voor Google telt in eerste instantie authenticiteit en kwaliteit door exact passende resultaten bij elke zoekopdracht.
Duplicate content ontstaat vaak ook in de webshop zelf. Veel webshops hebben een filter om verschillende variaties van een product te tonen zoals bijvoorbeeld kleuren of maten. Afgezien van de titel en de productfoto zijn de productpagina’s dan meestal identiek en worden door Google als duplicate content beoordeeld.
Dublicate content kan worden voorkomen door bijvoorbeeld canonical tags te implementeren waardoor verschillende zoekopdrachten naar een bepaalde productpagina kunnen worden geleid.

SEO tip 2: Actuele structuur

Door een goede structuur kan de zoekmachine de complete inhoud van een website indexeren. 404, 401 en 501 pagina’s zijn URL’s met foutieve codes en kunnen ertoe leiden dat crawlers een shop niet geheel kunnen indexeren.
Let er dus op dat menu’s altijd actueel zijn en geen links naar niet meer bestaande pagina’s bevatten. Ook wordt afgeraden om te veel verlinkingen van verschillende menupunten naar een en dezelfde pagina te leggen. Maak het menu gebruiksvriendelijk en stuur URL’s die verwijderd zijn met een 301 naar een nieuwe pagina.

SEO tip 3: Meertalige opties duidelijk van elkaar gescheiden houden

Voor websites met meerdere talen is het aan te raden de verschillende talen duidelijk van elkaar te scheiden. Bovendien moet de zoekmachine weten waar de inhoud van welke taal vindbaar is. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van het “hreflang” attribuut.

SEO tip 4: Google houdt van goed presterende sites

Google beoordeelt snel ladende websites beter waardoor zij uiteindelijk hoger in de ranking komen te staan. Hoe Google de performance van een website precies inschat, kan via de pagespeed tool worden gezien.

SEO tip 5: Gebruikmaken van rich snippets

Met gestructureerde gegevens kan Google de vertegenwoordiging in het zoekresultaat verrijken. Door middel van rich snippets kunnen beelden, beoordelingen, prijzen, maten, events of contactmogelijkheden in het zoekresultaat verschijnen. Dat verhoogt het klikpercentage en uiteindelijk ook de ranking. Met behulp van schema.org kunnen de richsnippets makkelijk geïmplementeerd worden. In het Google webmaster tool biedt Google bovendien een tool aan om de snippets te testen.

De genoemde tips zijn enkel een kleine selectie uit het grote portfolio hoe u de performance van uw website kunt verbeteren. Een verder criterium is de juiste keyword strategie.

Heeft u vragen of opmerkingen over de organische vindbaarheid van uw website? Neem dan gerust contact met ons op.
Lees hier ons eerder geschreven bericht over dit onderwerp.

Annika Olt
Annika Olt
Annika Olt is tweetalig opgegroeid en ondersteunt Dexport als Online Marketing Consultant o.a. op het gebied van strategie, AdWords, website en content optimalisatie. Daarvoor studeerde zij in Berlijn en werkte voor verschillende e-commerce bedrijven, waaronder Zalando.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

Zakendoen Duitse markt