U heeft nog tot 13 juni a.s. om het Duitse herroepingsrecht aan te passen

Home / Duits bedrijf lokaliseren / Duits juridisch advies / U heeft nog tot 13 juni a.s. om het Duitse herroepingsrecht aan te passen

U heeft nog tot 13 juni a.s. om het Duitse herroepingsrecht aan te passen

Online retailers hebben nog tot 13 juni a.s. om hun algemene voorwaarden aan te passen aan de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van het herroepingsrecht, het zogenaamde Widerrufsrecht. Dan treden namelijk de nieuwe regels van het consumentenrecht in werking.

Consumentenrichtlijn EU

Het doel van de consumentenrichtlijn van de EU van 2011 was om een vergaande harmonisatie van de Europese onlinehandel te bereiken. Een van de belangrijke punten was een hervorming van het herroepingsrecht.

Met ingang van 13 juni 2014 moeten webwinkels de consument op, exact, wettelijk voorgeschreven wijze over hun herroepingsrecht informeren. Er moet een tekst worden gebruikt die afhankelijk van de concrete omstandigheden en wensen van de online retailer moet worden aangepast.

Tot en met 12 juni moeten retailers de oude herroepingstoelichting gebruiken, op exact 13 juni moet dit de nieuwe zijn!

Wijzigingen herroepingsrecht

De regelingen over het uitsluiten van het herroepingsrecht zijn veranderd. Ook kan de online retailer op voorhand regelen wie de kosten van het retourneren moet betalen. Als hij dit niet uitdrukkelijk en op de voorgeschreven wijze regelt, blijft het bij de oude regeling waarbij de

retourkosten ten laste van de retailer komen.

Voor webshops die leveringen aan Duitse consumenten bieden, blijft de termijn bij de tot nu toe gebruikelijke 14 dagen bedenktijd.

Verder moet een herroepingsformulier worden aangeboden. De klant mag, maar hoeft daar geen gebruik van te maken. Hij kan zelfs telefonisch zijn wil tot ontbinding van het contract uiten.

Gecompliceerde aanpassingen

De noodzakelijke aanpassingen zijn door de vele mogelijke variaties erg gecompliceerd. Het probleem ligt in de hoeveelheid van de variabele gegevens van een bestelling en in het verschil van de wensen van de online retailers wie met de retourkosten moet worden belast. Een berekening laat zien dat er 256 mogelijke varianten van de herroepingstoelichting bestaan. Verder wordt beweerd dat alleen met een dynamische – door een programma aan het individuele product- en bestelsituatie aangepaste – herroepingsinstructie de wet nageleefd kan worden.

Omdat een dergelijke dynamische oplossing voor de meeste onlinehandelaren te duur zou zijn en de tijd daarvoor ook nauwelijks nog voldoende is, moet naar andere oplossingen worden gezocht.

Dexport

Iedere webwinkel in Nederland en Duitsland moet aan deze nieuwe regels voldoen. Dexport helpt online retailers bij het opstellen van de juiste voorwaarden en ontbindingsformulieren voor de Duitse (online) markt. Op basis van een individueel advies door een jurist zorgt Dexport ervoor dat webwinkels voldoen aan alle door de overheid gestelde wettelijke eisen m.b.t. het gewijzigde herroepingsrecht. 

Indien u ondersteuning hierbij nodig heeft dan kunt u hier een vrijblijvende offerte aanvragen.

admin
admin
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!
Aanbevolen posts
Comments
pingbacks / trackbacks

Laat een bericht achter