088 - 339 76 78info@dexport.nl

8 tips hoe u het percentage winkelwagenverlaters kunt verlagen

Home / Duits bedrijf lokaliseren / Betaalmethoden Duitsland / 8 tips hoe u het percentage winkelwagenverlaters kunt verlagen

8 tips hoe u het percentage winkelwagenverlaters kunt verlagen

Bezoekers die op het laatste moment in het bestelproces afhaken, welke online shop kent dit probleem niet? Ook bij Duitse webshops is dit een veelvoorkomend probleem.

In Duitsland bedraagt het percentage winkelmandverlaters meer dan 40%. Hebben potentiële klanten hun bestelling al bijna afgerond, dan blijken ze alsnog de winkelmand te verlaten, nog voordat ze hun bestelling hebben geplaatst.

Het is natuurlijk duidelijk dat, als het bestelproces niet in orde is, alle advertenties, salesactiviteiten of call-to-actionbuttons nutteloos kunnen zijn. Maar met een paar kleine aanpassingen kan het afhaakpercentage al worden verlaagd. Dexport geeft belangrijke tips & trucs hoe u het percentage afhakers kunt verlagen:

  1. Geef klanten de optie om zonder account een bestelling af te ronden

Uit ervaring blijkt dat meer dan 30% van de winkelmandbezoekers het bestelproces afbreekt als zij zich moeten registreren. De Duitse online bezoeker is nogal gevoelig met betrekking tot persoonlijke informatie. Geef de klant daarom altijd de optie om zonder account een bestelling af te ronden.

  1. Earn the trust

De betrouwbaarheid van de website is een essentiële factor voor een succesvolle webshop. Laat de klant zien dat hij zonder problemen veilig en makkelijk kan bestellen. Denk hierbij aan keurmerken, SSL-certificaten of juiste informatie over de Datenschutz of privacygegevens. Dit kan het afhaakpercentage al duidelijk verminderen.

  1. Duidelijke bestelbutton

De juiste grootte, kleur en plaatsing van de bestelbutton hebben invloed op het koopgedrag van de klant. Klantvriendelijke bestelbuttons kunnen de conversieratio zelfs aanzienlijk verhogen. De ‘Weiter’-button is niet onderscheidend en duidelijk. Geef altijd aan waar de klant terechtkomt als hij op de button klikt. Bijvoorbeeld: Weiter zur Adresseingabe!

  1. Introduceer een automatische controle van gegevens

Laat de klant meteen zien wanneer er iets is misgegaan met het invoeren van de gegevens en niet pas na het klikken op de ‘verder’-button. Dit kan de gebruiksvriendelijkheid van de website sterk beïnvloeden. Uit een studie blijkt dat met de automatische controle (online validation) de kans op een conversie met 22% verhoogd kan worden.

  1. Juiste betaalmethoden

De juiste betaalmethoden kunnen de conversieratio aanzienlijk verhogen. Implementeer per land de aldaar meest bekende en populairste betaalmethoden. De juiste betaalmethoden in Nederland zijn bijvoorbeeld niet van toepassing op andere landen, zoals Duitsland. Maak de betaalmethoden zo vroeg mogelijk op de website bekend. Denk hierbij aan de startpagina of in het begin van het bestelproces. Welke betaalmethoden in Duitsland van toepassing zijn, kunt u in ons blog Duitse markt nalezen.

  1. Contactgegevens

Must-have: laat de contactgegevens van de klantenservice duidelijk zichtbaar terugkomen in het bestelproces. Klanten die problemen hebben met het bestelproces, kunnen dan direct contact met u opnemen. Bovendien bevordert u zo de betrouwbaarheid van uw webshop.

  1. Laadtijd

50% van alle consumenten verwacht dat de laadtijd van een website minder dan 2 seconden is. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de bezoekers de website verlaat als het laden van de website langer duurt dan 3 seconden. Dit geldt niet alleen voor de homepagina, maar ook voor alle pagina’s in het bestelproces. Met programma’s zoals Pingdom kan de laadtijd getest en de knelpunten van de website geïdentificeerd worden.

  1. Wees onderscheidend

Geef duidelijk aan wat de unieke kenmerken van uw shop zijn. Als uw shop een uniek kenmerk heeft, waarin u zich onderscheidt ten opzichte van de concurrent, plaats het dan duidelijk als USP op uw website. U hoeft hierbij niet bescheiden te zijn. Ga uit van uw eigen kracht!

Sterke USP’s, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid binnen het bestelproces zijn dan ook belangrijke pijler om het percentage winkelwagenverlaters te kunnen verlagen. Met al kleine aanpassingen kunt u de concurrent een stap vooruit zijn.

Linda Jarmuth-Toorenaar
Linda Jarmuth-Toorenaar
Linda Jarmuth-Toorenaar is online marketing consultant bij Dexport. Ze ondersteunt Nederlandse bedrijven bij het veroveren van de Duitse markt op het gebied van SEO, SEA, Affiliate Marketing & PR.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

Top 10 Online Shops Oostenrijk