088 - 339 76 78info@dexport.nl

Affiliate marketing: 6 tips

Affiliate marketing: 6 tips

Affiliate-marketingtrends 2014

Attributie, content van sites en de West-Europese markten zijn de belangrijkste onderwerpen voor affiliate marketing in 2014. Dat bleek uit een onderzoek van het affiliate-netwerk Commission Junction in de vorm van een online-enquête, ingevuld door veertig performance-marketingbureaus en adverteerders in Duitsland. Bovendien zijn volgens de affiliate-experts mobiele affiliate marketing en retargeting de belangrijkste topics. Circa 25% van de publishers ziet in Duitsland de grootste kansen voor succes met affiliate marketing.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een online marketingkanaal waarbij publishers en adverteerders samenwerken. Adverteerders stellen advertentiemateriaal ter beschikking, dat de publishers, de affiliates, op hun websites kunnen plaatsen. Meestal zijn dit banners, kortingscodes of mailtemplates voor mailingpartners.

De affiliates sturen met behulp van het advertentiemateriaal de bezoekers door naar de adverteerder. Zodra er via het advertentiemateriaal een sale of lead ontstaat, krijgt de affiliate een vergoeding van de adverteerder.

De vergoeding is meestal op basis van commissie (CPS – cost per sale), soms ook op basis van clicks (CPC – cost per click).  Afhankelijk van het marketingbudget kan affiliate marketing een belangrijke toevoeging op de marketingmix zijn.

Duitsland is bovendien een van de succesvolste landen voor affiliate marketing. De Duitse consument koopt graag op aanbeveling van anderen. Als hij een advertentie in de vorm van bijvoorbeeld een banner op een volgens hem betrouwbare website tegenkomt, is de kans erg groot dat hij op de banner klikt en vervolgens iets koopt.

Hieronder vindt u 6 belangrijke tips voor adverteerders:

1. Top publisher

80% van de omzet van een adverteerder wordt meestal door slechts 20% van zijn publishers gegenereerd. Dat zijn de top publishers. Probeer daarom regelmatig en persoonlijk contact te houden met de top publishers, geef ze speciale aanbiedingen of flexibele commissies. Denk ook na over exclusief promotiemateriaal.

2. Promotiemateriaal

De banner moet tot een aankoop leiden. Zorg daarom voor een interessante, veelzeggende banner met een duidelijke call to action (CTA) en een aansprekende opmaak. Probeer het promotiemateriaal zo vaak mogelijk te wisselen en leuke promoties zoals een kortingscode aan te bieden.

3. Afwisseling

Om succesvol te zijn, heb je een interessant en dynamisch affiliate-programma nodig dat de publishers afwisseling biedt. Trek de aandacht door regelmatige aanbiedingen, promoties, individuele doelstellingen, flexibele commissies, wedstrijden, evenementen en leuke nieuwsbrieven. De publisher moet het leuk vinden om erbij te zijn en met jou te werken. Vergeet niet dat je zelden de enige adverteerder bent en vraag daarom ook regelmatig om feedback, wensen of nieuwe ideeën.

4. Go mobile

Uit onderzoek van Tradedoubler blijkt dat rond de 70% van de smartphonegebruikers zich mobiel oriënteert voordat ze een aankoop doen. 53% koopt producten of diensten direct via het mobiele kanaal. Als adverteerder moet je daarom ook het mobiele kanaal bedienen om succesvol op deze trend in te spelen. De integratie van mobiele affiliate marketing draagt bij aan de marketingmix en daardoor ook aan de marketingdoelstellingen en zorgt voor omzetgroei binnen dit groeiende kanaal.

5. Unieke kortingscodes

Een goede manier om sales te generen is door kortingscodes aan te bieden. Als meerdere publishers dezelfde kortingscode gebruiken, is het vaak moeilijk de sale aan de juiste publisher toe te kennen en sales kunnen soms dubbel toegerekend worden.

De beste manier om dit te voorkomen is door alleen exclusieve kortingscodes te hanteren. Elke publisher heeft zijn eigen kortingscode en er kunnen geen misverstanden ontstaan.

6. Transparante samenwerking

Naast een goed aanbod van promotiemateriaal is een goede samenwerking van groot belang. De uitvoering van de maatregelen, de integratie van de campagnes en coördinatie op het gebied van omzet- of leadkwaliteit vereisen een nauwe samenwerking. Een eerlijke en open samenwerking is daarom een essentiële voorwaarde voor de succesvolle en duurzame ontwikkeling van de verkoop. Breng affiliates op tijd op de hoogte van nieuwe promoties en promotiematerialen, technische problemen in je winkel of de tracking en eerlijke beloning voor mogelijke trackingfouten. Maar verwacht ook van de publisher een eerlijke en correcte samenwerking.

Hebt u vragen over affiliate marketing of bent u geïnteresseerd in affiliate marketing voor de Duitse markt, dan kunt u contact opnemen met onze affiliate-experts bij Dexport.

Annika Olt
Annika Olt
Annika Olt is tweetalig opgegroeid en ondersteunt Dexport als Online Marketing Consultant o.a. op het gebied van strategie, AdWords, website en content optimalisatie. Daarvoor studeerde zij in Berlijn en werkte voor verschillende e-commerce bedrijven, waaronder Zalando.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter