088 - 339 76 78info@dexport.nl

Bent u net zo mobiel als uw consument?

Home / Marketing in Duitsland / Duitse websiteoptimalisatie / Bent u net zo mobiel als uw consument?

Bent u net zo mobiel als uw consument?

Wij hebben het er heel vaak over. Al jaren vertellen wij, de onlinemarketingfanatici, dat wij ons moeten voorbereiden op een mobiele toekomst. Dat de klanten alleen nog maar via hun smartphones of tablets onze websites zullen bezoeken. Tijdens de treinrit, het in de rij staan of gewoon lekker vanaf de bank.

En dit jaar moet het dus gebeuren. Want wat de consument al is, zijn de meeste websites nog niet: mobiel!

Uit eigen onderzoek blijkt dat ook in Duitsland het gebruik van mobiele apparaten voor shopping enorm is toegenomen.
In 2013 kwam gemiddeld 20% van het algemene verkeer naar de websites van onze klanten via mobiele telefoon en tablet. Dit maakte tussen de 8 en 10% van de omzet uit, waarbij het conversiepercentage gemiddeld rond de 50% lager was dan bij de desktopvariant van de shop.

Bij een opbrengst van 100.000 euro maakt de mobiele gebruiker dus al 10.000 euro van de omzet uit, maar de conversie is maar half zo goed. Wat zou er gebeuren als met een optimalisatie van de website voor mobiel gebruik het conversiepercentage met 50% omhooggaat en naar het niveau van de desktopversie gebracht zou worden? Wij vinden dat het tijd is om hier eens serieus over na te denken!

Twee punten die belangrijk zijn om te onthouden als er geen aandacht geschonken wordt aan een mobiele website:

1. Als de klant een slechte ervaring heeft bij het eerste bezoek aan de mobiele website − Google noemt dat het zero moment of truth −, dan is de kans groot dat hij later op de desktop voor een ander bedrijf kiest, dat wellicht wel over een goed geoptimaliseerde website beschikte toen hij in de trein op zoek naar zijn product was. Dus ook al koopt de consument (nog) niet op de mobiele site, de kwaliteit van deze website kan wel van invloed zijn op de latere aankoopbeslissing.

2. Als de klant besluit om wel via de mobiele site te kopen en hij daarbij moeite heeft met het navigeren en het bestelproces omdat deze niet geoptimaliseerd zijn, dan kan het zijn dat hij na het inladen van zijn eerste product geen zin meer heeft om verder te winkelen. De gemiddelde orderwaarde ligt daarom ook vaak duidelijk lager dan bij desktopbestellingen.

De eerste stap is al gezet als de website een responsive design heeft. Dat betekent dat de website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat. Dan maakt het niet uit of het een smartphone, tablet, laptop of een bijna ouderwetse desktopcomputer is. De meeste e-commercesystemen, zoals Magento en WordPress, maken hier al gebruik van.

Is uw website al mobiel?

Eva Göbel
Eva Göbel
Eva Göbel ondersteunt bij Dexport als Online Marketing Consultant Nederlandse bedrijven op de Duitse e-commerce markt. Als team manager en Duitse marketeer weet zij strategieën te ontwikkelen om de Duitse markt te veroveren. Zij heeft veel ervaring op het gebied van social media marketing, website- en zoekmachineoptimalisatie en online advertentie management.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

webwinkel conversie verbeteren