088 - 339 76 78info@dexport.nl

E-commerce: Typische valkuilen bij het starten van een Duitse webshop

Home / Duits bedrijf lokaliseren / E-commerce: Typische valkuilen bij het starten van een Duitse webshop

E-commerce: Typische valkuilen bij het starten van een Duitse webshop

Onze tips voor beginners

Wilt u een webshop voor de Duitse markt oprichten of zit u al in de startfase van uw Duitse webshop? Het begin kan af en toe moeilijk zijn. Uit ervaring weten we met welke problemen nieuwe webshops te maken kunnen krijgen. We presenteren de meest voorkomende fouten en leggen uit, hoe u niet in deze beginners valkuilen trapt!

1. Besparen op techniek en service. Als u zelf niet de kennis heeft om een webshop te bouwen of te onderhouden, zoek dan een partner die deze kennis wel heeft. Denk bijvoorbeeld aan hostingpartners, paymentproviders en e-commerce softwareleveranciers.
Wij ontwikkelen een optimale Duitse webshop voor u met een flexibel systeem dat met u meegroeit. We hebben succesvolle webshops gerealiseerd op basis van Magento, WordPress en op maat. Elke webshop heeft een professionele Duitse uitstraling, beschikt over een gebruiksvriendelijk CMS en is schaalbaar door vele uitbreidingsmogelijkheden. De webshop wordt voor u op maat ontwikkeld en kan worden gekoppeld aan uw CRM-, voorraadbeheer- en administratiesysteem.

2. Geen goede domeinnaam. Creatieve namen kunnen leuk zijn, maar als ze niet in verband met het product staan zijn ze nadelig voor de zoekmachineoptimalisatie. Kies daarom een Duitse domeinnaam die u assortiment omschrijft. Aufladen.de behoort nog steeds tot de top 100 best vindbare website in Duitsland. Ook mede door de slim gekozen domeinnaam.

3. Design? Super makkelijk! Om op Duitse klanten betrouwbaar over te komen, moet uw webshop tot in de puntjes verzorgd zijn. Naast de algemene opmaak met geschikte lettertypes en harmonische kleuren, hoort hierbij ook een goede product presentatie met professionele foto’s.

4. Wachten op bestellingen. Om succesvol te zijn moet uw shop goed gevonden worden en naamsbekendheid verkrijgen. Zonder marketing gaat dit niet gebeuren. Online Marketing is een belangrijke investering in uw webshop. Ondersteun uw webshop daarom met goede en doelgerichte campagnes.

5. De Duitse wetgeving is net zo soepel als de Nederlandse. Als u met uw webshop aan Duitse consumenten verkoopt, moet uw webshop volgens het Duitse consumentenrecht ingericht zijn en kunt u zich niet daarop beroepen dat u in Nederland gevestigd bent. Mocht u hieraan niet voldoen dan kunt u dure “Abmahnungen” verwachten. Laat uw website daarom op tijd door een advocaat op de juridische punten checken om nare verrassingen op dit gebied te voorkomen.

6. Doel: Producten in de winkelmaand.  Als het winkelmandje gevuld is, is het doel nog niet bereikt. Iedere vierde Duitse klant rond zijn bestelling niet af omdat hij niet zijn geprefereerde betaalmethode kan kiezen. Presenteer daarom betaalmethodes op uw webshop, die populair bij Duitse klanten zijn. Wij komen nog vaak webshops tegen die de Duitse consument met iDeal willen laten betalen. Deze betaalmethode is echter onbekend in Duitsland en zal een consument eerder afschrikken dan overtuigen om te converteren.

7. Het versturen van de bestelling kost geen moeite. Alleen als de bezorging van de bestelling uitstekend verloopt komen de klanten terug. Duitse klanten hechten veel waarde aan transparantie. Een bestelbevestiging, betalingsbevestiging en een tracking code voor de bestelling worden van uw klanten verwacht. DHL, UPS en Hermes zijn betrouwbare partner voor Duitsland. Ook TNT levert naar Duitsland, maar is bij de Duitse consument minder goed bekend.

Met deze zeven aandachtspunten willen wij u helpen de juiste keuzes te maken als u besluit met uw webshop de Duitse markt te veroveren.
Graag ondersteunen wij uw voornemen op alle gebieden. Op www.dexport.nl kunt u gemakkelijk een offerte aanvragen of via 088-339 7678 telefonisch contact opnemen.

Linda Jarmuth-Toorenaar
Linda Jarmuth-Toorenaar
Linda Jarmuth-Toorenaar is online marketing consultant bij Dexport. Ze ondersteunt Nederlandse bedrijven bij het veroveren van de Duitse markt op het gebied van SEO, SEA, Affiliate Marketing & PR.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter