088 - 339 76 78info@dexport.nl

Het versturen van pakjes naar Duitsland

Home / Duits bedrijf lokaliseren / Distributie Duitsland / Het versturen van pakjes naar Duitsland

Het versturen van pakjes naar Duitsland

We krijgen vaak vragen over ‘het versturen van pakjes naar Duitsland’. De levertijden zijn anders, net als de kosten en voorwaarden. Zeker met producten die geen standaardafmetingen hebben blijkt het lastig om de juiste aanbieder te vinden. In sommige gevallen zult u te maken krijgen met retouren, iets waar u dus ook bij voorbaat stil bij moet staan. Het herroepings- en/of retourneringsrecht is in Duitsland goed geregeld voor de consument: Duitsers mogen in veel gevallen zonder kosten de producten terugsturen. Het kan dan voorkomen dat de geretourneerde producten pas een paar weken later bij u worden bezorgd. Dit kan zorgen voor klachten van klanten die hun geld nog niet teruggekregen hebben. Dit probleem zou u met een retouradres in Duitsland kunnen voorkomen. Het is belangrijk dat u voor een oplossing (partner) kiest met het oog op de startfase en de groeifase.

De belangrijkste vragen voor de startfase:

  • Hoeveel pakketten ga ik de komende paar maanden of zelfs het komende jaar verzenden?
  • Zijn zaken als levertijd en verzendkosten belangrijk voor mijn concurrentiepositie? (Voor sommige producten geldt: hoe eerder in huis, hoe beter. Bij sommige producten is een langere levertijd te rechtvaardigen, zoals duurzame producten of maatwerkproducten).
  • Hoeveel wil en kan ik betalen voor het verzenden van een pakketje?
  • Wil ik de voorraad, facturatie en orderverwerking in eigen beheer houden?
  • Hoeveel retouren kan ik verwachten? (Hoeveel retouren krijgt u in Nederland?)
  • Wil ik een Duits retouradres?

In het begin zult u, afhankelijk van uw marketinginvesteringen, relatief weinig pakketjes verzenden. U kunt er dan voor kiezen om de pakketjes in Nederland te posten en de verzendkosten door te rekenen aan de klant. Houd er daarbij erg in dat hogere verzendkosten een reden kunnen zijn om bij de concurrent te kopen. Als een te hoog percentage consumenten afhaakt met een gevuld winkelwagentje omdat ze schrikken van de verzendkosten, dan heeft dat direct invloed op de marketingkosten per conversie. Hoge verzendkosten kunnen u dus uiteindelijk meer kosten dan dat ze u opleveren.

U kunt er ook voor kiezen om te focussen op uw corebusiness en de distributie uit te besteden. In dit geval moet u er rekening mee houden dat de verzendkosten relatief laag zijn, maar dat er wel andere kosten bij komen kijken. Wanneer u uw voorraad onderbrengt bij een fulfillment bedrijf, zitten daar uiteraard kosten aan vast. U kunt kiezen voor een samenwerking met een Nederlandse partij via wie u uw markten in Europa bedient. Het voordeel is uiteraard dat u in het Nederlands kunt communiceren en u heeft alles centraal geregeld. Indien u met een Duitse partij samenwerkt, heeft u het voordeel dat u kortere levertijden heeft en een Duits retourneringsadres.

Aanbevolen posts
Showing 3 comments
  • Jan
    Beantwoorden

    Hi,

    Ik hik zelf nog aan tegen het retour proces. Onze lingerie wordt vanuit ons magazijn in Letland direct aan onze klanten gestuurd in Nederland. Dit willen we nu ook in Duitsland gaan opzetten alleen hoe regel ik dan de retouren? Bestaat er een provider die als doorstuur luik fungeert in Duitsland en deze retouren periodiek terug stuurt naar onze fabriek in Letland? Kennen jullie dit soort providers?

    Jan GRoenen
    JG@MB-Lingerie.nl
    http://www.mb-lingerie.nl
    http://www.vipa-lingerie.nl

  • Lisette de Graaf
    Lisette de Graaf
    Beantwoorden

    Beste Marcel,

    Nee, deze regel geldt niet meer. Per 13 juni 2014 geldt een nieuwe Europese wetgeving op het gebied van herroepingsrecht. Deze heeft ook betrekking op het Widerrufsrecht binnen het Duits consumentenrecht.

    De online retailer kan er sinds 13 juni 2014 voor kiezen de kosten voor het retourneren bij de consument neer te leggen. Hij moet dan op voorhand duidelijk aangeven wie de kosten van het retourneren moet betalen. Als hij dit niet uitdrukkelijk en op de voorgeschreven wijze regelt, blijft het bij de oude regeling waarbij de retourkosten ten laste van de retailer komen.

    Als je aanvullende vragen hebt, verneem ik het graag!

    Vriendelijke groeten,
    Lisette de Graaf

  • mike
    Beantwoorden

    Hi wij zijn overhemden.com. Wij sturen steeds vaker pakketjes naar Duitsland. Bedankt voor deze nuttige en handige informatie. Ook aan de reageerders.

    Met groeten,
    Mike

Laat een bericht achter