088 - 339 76 78info@dexport.nl

In 9 stappen naar de Shop Usability Award 2016

Home / Duitse webshop opstarten / In 9 stappen naar de Shop Usability Award 2016

In 9 stappen naar de Shop Usability Award 2016

Het is een grote uitdaging uw website zo gebruiksvriendelijk te maken, dat hij voor iedereen even duidelijk en makkelijk is, onafhankelijk van het gebruikte apparaat. Wij hebben negen aspecten verzameld die belangrijk zijn om uw bezoekers net zo lang aan te sporen om door te klikken, totdat een verkoop tot stand komt.

Het dagelijks gebruik neemt toe
In 2015 heeft 63,1% van de Duitsers dagelijks gebruikgemaakt van internet (+8,5%). Bijzonder opvallend is de groei van het aantal gebruikers van 70 jaar of ouder die dagelijks online zijn (+44,0% in vergelijking met 2014). Uw website moet dus zowel voldoen aan de verwachtingen van de bezoekers die heel handig zijn in de omgang met websites of al eerder op uw website zijn geweest, maar moet ook voldoen aan de verwachtingen en het gedrag van mensen die minder ervaren zijn in de online wereld.

9 aspecten voor een gebruiksvriendelijke website:

  1. geen tweede kans voor de eerste indruk;
  2. het oog van de bezoeker sturen;
  3. uw bezoeker heeft altijd gelijk;
  4. het tijdaspect;
  5. intuïtieve navigatie;
  6. kort en bondig;
  7. mobiele kansen pakken;
  8. afhaakpunt winkelmandje;
  9. online winkelen als ‘experience’.

 

1. Geen tweede kans voor de eerste indruk

Al binnen enkele seconden maakt een bezoeker die voor het eerst op uw website komt, de beslissing of hij uw website leuk vindt of niet. Zorg er dus voor dat kleuren, plaatjes, grafieken en inhoud een harmonieus indruk maken. Belangrijk is ook dat de bezoeker direct begrijpt wat het doel van uw website is.

Wat is bijvoorbeeld verkrijgbaar in de volgende online shops?

noppies.com
Clean en tijdloos design: www.noppies.com

oneplus-shop
Focus op het product: www.oneplus-shop.de

eugrowshop.eu
Lettertypes zonder umlauten zijn niet geschikt voor Duitse teksten. Verder is zonder te lezen niet duidelijk wat hier verkocht zal worden: www.eugrowshop.eu

Denk eraan: de eerste indruk kan jaren invloed uitoefenen, zodat de bezoeker altijd graag bij u terugkomt of juist niet.

 

2. Het oog van de bezoeker sturen

Zoals voor alles wat informatie overbrengt, geldt ook voor websites dat het oog van de waarnemer gestuurd moet worden. Het is dus absoluut nodig dat een duidelijke hiërarchie wordt toebedeeld aan alle elementen van uw website. Een goede manier is bijvoorbeeld door expliciet tegen de bezoeker te zeggen wat hij moet doen. Als uw website de calls to action altijd goed vermeldt, is de kans veel groter dat de bezoeker de gewenste route bewandelt (tot en met de aankoop).

Eenvoudige visuele regels:

  • het oog kijkt automatisch van linksboven naar rechtsonder (leesrichting);
  • gezichten zijn een eyecatcher;
  • lijnen van linksonder naar rechtsboven worden als positief waargenomen (stijgende lijn);
  • elke kleur heeft een andere uitstraling (bijvoorbeeld: rood = warm; blauw = koud, enz.);
  • grote elementen lijken belangrijker dan kleine;
  • kleurrijke elementen lijken belangrijker dan grijze.

Een voorbeeld uit de praktijk:
het feestbeest
Gezichten naast de content sturen het oog weg van de content en verschillende kleuren concurreren om aandacht en hiërarchie: www.feestbeest.nl

 

3. Uw bezoeker heeft altijd gelijk

Een bezoeker kan uw website niet verkeerd gebruiken! De manier waarop de bezoeker uw website gebruikt, is altijd de goede manier. Probeer te anticiperen op waar iets mis kan gaan en zorg voor een vangnet. Een makkelijk voorbeeld: als een bezoeker naar ‘broek’ zoekt, laat dan ook meteen alle zoekresultaten voor ‘broeken’ zien. Biedt voor de zekerheid altijd een nooduitgang (bijvoorbeeld een ‘terug’-knop), zodat de bezoeker zijn ‘fout’ kan corrigeren omdat die tot een onverwacht resultaat leidde.

Verwachting van de bezoeker: de website moet begrijpen wat ik met een bepaalde actie, bijvoorbeeld een klik, wil bereiken. Als ik niet krijg wat ik verwacht, ben ik weer weg.

 

4. Het tijdaspect

Bezoekers hebben nauwelijks tijd en geduld om lang naar een bepaald product te zoeken en te proberen het bestelproces af te maken. Maak uw bezoekers blij en zorg voor een shopervaring zonder stress. U kunt dit doel bereiken door altijd meer dan één route naar het doel aan te bieden.

Voorbeelden om extra service te bieden aan uw bezoeker:

  • quickshop-optie;
  • verkrijgbare maten en kleuren in het overzicht laten zien (c.q. in de hover);
  • alternatieve producten (‘you may also like’);
  • recent bekeken producten;
  • bied snellere oriëntatie door categorieën te vormen (bijvoorbeeld voor speciale gelegenheden, zomertrends, stijladvies, enz.);
  • bestellen zonder een account te moeten aanmaken.

Het doel is dat u de bezoeker met zo min mogelijk klikken naar de bedankpagina brengt.
Hoeveel klikken zijn nodig in uw onlineshop?

 

5. Intuïtieve navigatie

Eigenlijk is het principe heel makkelijk: als uw website een overzichtelijke navigatie heeft en de bezoeker daardoor snel vindt waar hij naar zoekt, dan kunt u iets verkopen. Dit zou reden genoeg moeten zijn om de navigatie zo intuïtief mogelijk op te bouwen, maar toch komen wij nog steeds navigaties tegen die niet handig zijn in het gebruik. Zodra de bezoeker over het ‘goede gebruik’ moet nadenken, is de kans heel groot dat hij binnen korte tijd afhaakt. Een goed werkende zoekfunctie kan een vangnet zijn, maar kan de gebruiksvriendelijkheid van uw navigatie niet vervangen.

Een goed voorbeeld voor een navigatie met veel punten:
keller-sports_menu
www.keller-sports.de (winnaar Shop Usability Award 2015)

 

6. Kort en bondig

Mensen onthouden rond de 80% van wat ze zien, maar slechts 20% van wat ze lezen. Gebruik daarom zo min mogelijk platte tekst. Laat uw producten zien (grote foto’s), geef productinformatie in kernwoorden en gebruik andere media (bijvoorbeeld audio, video, grafieken, tabellen). Dit in combinatie met ‘inhoud-snacks’ maakt alles veel lichter verteerbaar.

Als platte tekst onvermijdelijk is, let dan voor al op deze punten:

  • korte samenvatting als inleidende alinea;
  • headlines voor elke alinea, zodat de bezoeker sneller de alinea vindt die zijn vraag beantwoordt;
  • korte alinea’s met één aspect per alinea;
  • markeer belangrijke begrippen;
  • korte, makkelijke zinnen, maar geen kindertaal;
  • belangrijke informatie in het begin noemen.

Het belangrijkste: spreek de taal van uw bezoeker. Gebruik alleen begrippen en processen die uw bezoeker kent.

 

7. Mobiele kansen pakken

90% van de Duitsers die de mogelijkheid hebben mobiel te internetten, maakt er dagelijks gebruik van. Desktopcomputers worden slechts door 59% van de Duitsers dagelijks gebruikt. Het biedt grote kansen voor een conversieverhoging als uw website ook onderweg makkelijk te gebruiken is.

internetnutzung-unterwegs
Bron: ARD/ZDF-Onlinestudie 2015

Maar let op: tegenwoordig wacht niemand meer totdat een website zich langzamerhand heeft opgebouwd. Een handige tool om de performance van uw website te checken, is de ‘PageSpeed Insights’-tool van Google.

 

8. Afhaakpunt winkelmandje

Sommigen gebruiken het winkelmandje als verzamelpunt voor interessante producten. Sommigen gaan direct door naar de checkout. De moeilijkheid is beide groepen bezoekers te motiveren hun bestelling af te maken. Uit onderzoeken blijkt dat er verschillende punten zijn waarmee u rekening moet houden als u wilt voorkomen dat bezoekers afhaken vlak voor het plaatsen van een bestelling.

Informatie die bezoekers in de winkelwagen verwachten:

  • afbeelding van het product;
  • details van het gekozen product, inclusief de optie het product te wijzigen (bijvoorbeeld qua aantal, maat of kleur);
  • verkrijgbaarheid;
  • verzendkosten (ook aangeven als u gratis verzending aanbiedt);
  • support (telefoon, mail, chat, enz.);
  • kortingscodes inruilen;
  • totaalprijs (incl. btw en verzendkosten, enz.).

Het bestelproces versnellen:

  • eenvoudig en overzichtelijk; afleidingen vermijden
    de gebruiker moet altijd weten bij welke stap hij is en hoeveel stappen er nog volgen;
  • goede performance
    bijvoorbeeld: korte laadtijden, geen website-time-outs;
  • autofill
    data die uit andere informatie blijkt, automatisch invullen (bijvoorbeeld de plaats na het invullen van de postcode);
  • geografische positie van de gebruiker
    mogelijkheden gebruiken die moderne toestellen bieden;
  • veldtype in het formulier inplementeren
    bijvoorbeeld: e-mail, telefoon, url, (huis)nummer (vooral voor mobiel, waar het toetsenbord automatisch naar cijfers gaat, als de huisnummer ingetoetst moet worden);
  • alleen zo veel verplichte velden als absoluut nodig
    Gebruikers laten niet graag hun gegevens achter. Vraag daarom alleen die informatie die u écht nodig heeft om de bestelling te kunnen verwerken.

 

9. Online winkelen als ‘experience’

Iedereen weet dat hij (niet alleen online) moet opletten met wie hij zijn gegevens deelt. Om die reden is het bijzonder belangrijk dat uw website veilig en betrouwbaar overkomt. Dit kan bijvoorbeeld door het vermelden van keurmerken (zoals Trusted Shops of eKomi) en certificaten (zoals SSL-beveiliging). Op die manier kan het winkelen voor uw bezoeker tot een veilige belevenis worden.

Een andere gemakkelijke optie om uw bezoeker een veilig gevoel te geven, is support via een livechat. Dit is bovendien een handige tool waarmee u uw potentiële klanten snel kunt overhalen. Uit onderzoeken blijkt dat rond 62% van de klanten die voor hun bestelling gebruik hebben gemaakt van de livechat, nóg een keer bij die onlineshop bestellen.

Maar niet alleen betrouwbaarheid en goede support zorgen ervoor dat klanten graag bij u terugkomen. Alleen als de bezoeker plezier heeft tijdens het bezoek aan uw website, bestaat de mogelijkheid dat hij weer terugkomt. De joy of use ontstaat bijvoorbeeld door emotionele en esthetische elementen. Een consistente branding kan bijvoorbeeld tot een positief gevoel leiden. Maak het winkelen tot een belevenis. Dit hoeft niet te stoppen bij de bestelbevestiging. Denk bijvoorbeeld aan uw verpakkingsmateriaal. Er zijn verschillende mogelijkheden die ook het uitpakken van uw product tot een belevenis maken. Op die manier is het hele aankoopproces een joy of use.

Vraag uzelf af: waarom moet de bezoeker bij mij kopen en niet bij een van mijn concurrenten?

 

In het kort

Zoals in het laatste punt al vermeld: het winkelen moet in zijn geheel een leuke belevenis zijn. Op die manier kunt u conversieverhoging en meer terugkerende bezoekers genereren. Als uw website werkt volgens de verwachtingen van de bezoeker, is dat al een goede stap in de richting van meer conversies. Hoe sneller een bezoeker vindt wat hij zoekt en hoe sneller hij dat product kan bestellen (met zo min mogelijk klikken), hoe waarschijnlijker het is dat hij ook écht iets bij u koopt.

 

Shop Usability Award 2016

U kunt uw webshop voordragen voor de 9e editie van de Shop Usability Award. Aanmeldingen zijn mogelijk vanaf 1 mei t/m 30 juni 2016. Is uw shop al klaar voor de beoordeling van de vakjury?
Bronnen:
ARD/ZDF-Onlinestudie 2015
Design Principles FTW – 10 Usability Heuristics for User Interface Design
Ecommerce Platforms – The Ultimate, Epic Guide to Create a Successful Online Business in 2016
eCommerce Werkstatt – Usability im Online-Shop
OnlineMarketing.de – Usability: 9 Designtipps, die den User in den Vordergrund rücken
OnlineMarketing.de – Überflieger: Nur ein Bruchteil deiner Website kommt an
Shop Usability Award
Trusted Shops Blog – 14 häufige Fehler in Online-Shops
usabilityblog.de – Anforderungen an Bestellprozesse aus Nutzersicht
usabilityblog.de – Anforderungen an Warenkörbe im Ländervergleich

Andrea von der Haar
Andrea von der Haar
Andrea von der Haar is online marketing consultant bij Dexport. In Duitsland was ze werkzaam als webdesigner en -developer voordat ze aan haar studie communicatie wetenschap en neerlandistiek (Münster, DE) begon. Bij Dexport ondersteunt Andrea Nederlandse bedrijven op het gebied van SEA en websiteoptimalisatie op de Duitse markt.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

Mobilegeddon 2 Duitse markt