088 - 339 76 78info@dexport.nl

Let op! Wijzigingen bij Google AdWords: de advertenties aan de rechterkant verdwijnen

Home / Marketing in Duitsland / Marketing kanalen / Let op! Wijzigingen bij Google AdWords: de advertenties aan de rechterkant verdwijnen

Let op! Wijzigingen bij Google AdWords: de advertenties aan de rechterkant verdwijnen

Nieuws van Google. Er worden wijzigingen doorgevoerd voor AdWords-advertenties. De advertenties aan de rechterkant verdwijnen. Er zullen geen drie, maar voortaan vier advertenties worden getoond boven de organische zoekresultaten. Google zelf geeft geen officiële redenen voor de veranderingen. De wijzigingen zullen een grote impact hebben op de resultaten. We hebben volgende verwachtingen en trekken een aantal conclusies:

Geen advertenties meer aan de rechterkant
De desktopadvertenties worden aangepast aan de vertoningen van mobiele zoekopdrachten. Omdat op mobiele apparaten geen rechterkant bestaat, blijft de rechterkant van de desktop dus leeg.
Er is wel een uitzondering voor die rechterkant: Google Shopping-advertenties worden namelijk nog wél rechts vertoond. Om op deze plek vertoond te worden, kun je ervan
uitgaan dat er meer CPC’s (Costs Per Clicks) geboden moeten worden en dat de feed optimaal moet werken om van de concurrentie te winnen.

Top 4 advertenties
Vanaf nu worden voor veel zoekopdrachten vier advertenties getoond in plaats van drie. Posities vijf tot en met zeven worden onderaan getoond. Door deze verandering kun je erop rekenen dat de meeste traffic naar de top 4 posities zal gaan. Dit betekent dat de organische resultaten van de zoekopdrachten verder naar beneden zullen schuiven en er ook een organisch zoekresultaat minder wordt vertoond.

Meer concurrentie
Om niet aan traffic te verliezen, is het aannemelijk dat adverteerders meer moeten bieden om een top 4 positie te bereiken. Door de prijsstijging zullen deze posities vooral voor branches met veel concurrentie duurder uitvallen. En vooral sterke merken, die veel consumentenvertrouwen genieten en daardoor een goede click-trough-rate hebben, zullen ervan profiteren. Voor nieuwkomers zal het dus moeilijker worden om een goede plek te verkrijgen. Het belang van een professioneel opgezette SEA-campagne wordt dus des te belangrijker.

Conclusie: wat wordt nu belangrijker?
Om in toekomst nog goed vertoond te worden, is het vooral voor kleinere merken aan te bevelen om de Google Shopping-campagnes meer uit te bouwen en tegelijkertijd de focus
meer op SEO te richten. De kwaliteit van de website wint namelijk ook nog steeds meer aan betekenis. Een goede positie is niet alleen afhankelijk van strategie en bod, maar ook van de kwaliteit van de website. Voor organische posities breekt een spannende tijd aan, want vanwege die vierde positie zakken de organische zoekresultaten meer naar beneden. Vroeger waren op de desktop de eerste vijf organische zoekopdrachten goed zichtbaar. Dat zullen er nu nog vier zijn. De verandering zal positie- en trafficveranderingen tot gevolg hebben. Voor een optimale marketingmix kunnen wij ook verder kijken dan uitsluitend naar Google: zo kan het voor het adverteren in Duitsland ook handig zijn om advertentiebudget vrij te maken voor Amazon.

Heeft u vragen over de optimalisatie van SEO, Google Shopping & adverteren op Amazon? Dexport helpt u graag verder.

Linda Jarmuth-Toorenaar
Linda Jarmuth-Toorenaar
Linda Jarmuth-Toorenaar is online marketing consultant bij Dexport. Ze ondersteunt Nederlandse bedrijven bij het veroveren van de Duitse markt op het gebied van SEO, SEA, Affiliate Marketing & PR.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

Shop Usability | Joy of Use