088 - 339 76 78info@dexport.nl

Met customer journey research bereikt FerienparkSpecials Duitse vakantiegangers

Home / Marketing in Duitsland / Duitse websiteoptimalisatie / Met customer journey research bereikt FerienparkSpecials Duitse vakantiegangers

Met customer journey research bereikt FerienparkSpecials Duitse vakantiegangers

Een goede buur is beter dan een verre vriend. Dat spreekwoord is zeker van toepassing op FerienparkSpecials  in Duitsland. Want hoe handig is het om een buurland te hebben dat zo veelzijdig is, dat je alles voor een fijne vakantie bij de hand hebt? BungalowSpecials besloot een aantal jaren geleden met het concept bungalowpark, denk aan Roompot, Landal, Novasol, naar Duitsland te gaan om zo de Duitse vakantieganger een bijzonder vakantieverblijf aan te bieden. Ferienparkspecials.de koos ervoor om via customer journey research en data analyse de Duitse vakantiegangers online te bereiken. En met succes. 

Waarom is BungalowSpecials naar de Duitse markt gegaan?

Sara Jegella, Team Lead Content Marketing: “Een cliché: Duitsland is dichtbij en er ligt een groter vakantiebereik dan in Nederland. Via search, direct bezoekverkeer via websites en vergelijkingssites, bleek dat de boekingsfase van de Duitse vakantiegangers vooral online plaats vindt. Hierdoor kregen wij al vrij snel een beeld waar de Duitse vakantieganger naar op zoek is.”

“Bovendien geloven wij in het concept bungalowpark. We waren hiermee al succesvol in Nederland”, Sara vertelt enthousiast verder: “Toen we besloten met ons concept naar Duitsland te gaan, hebben we vooral gekeken naar de vakantiewensen van Duitsers. Zo kiest de Duitser het liefste voor een vakantiehuis aan het water of aan de kuststreek.”

Hoe onderscheiden jullie je binnen de Duitse markt?

“De Duitsers bepaalt zelf hoe hij vermaakt wil worden. Met dit inzicht heeft FerienparkSpecials.de via een gezonde marketingmix, opbouw van zoekwoorden, passende landingspagina’s, het verstrekken van perfecte vakantie-informatie en reviews voet aan de grond gekregen in Duitsland.”

Wat is het grootste marketinggeheim om een Nederlands concept naar Duitsland te halen?

Sara Jegella vertelt: “We hebben natuurlijk gezorgd dat de basis qua marketing in orde is. FerienparkSpecials.de is vanaf het begin met een online marketingstrategie gestart die antwoord geeft op fundamentele vragen, zoals welke Duitse vakantiegangers willen we bereiken en welke behoeften vullen we voor hen in? Welke diensten biedt FerienparkSpecials.de aan en wat is de toegevoegde waarde voor Duitse vakantiegangers?”

Werkt een 1-op-1 vertaling van een Nederlands concept naar Duitsland?

Sara praat al denkend verder: “Uit de online marketinganalyses en de customer journey bleek dat Duitsers voornamelijk zoeken naar een vakantiehuis aan het water zonder te veel faciliteiten. Dit is een groot verschil ten opzichte van onze Nederlandse klanten. Zij zoeken juist naar een bungalowpark voorzien van alle faciliteiten. Een 1-op-1 vertaling van een Nederlands concept naar Duitsland werkte voor onze organisatie niet.”

Kun je meer vertellen over jullie customer journey reach?

Sara vertelt verder: “Na word-of-mouth speelt het internet de grootste rol in de eerste fase van de customer journey. Bij de jonge doelgroep tot 34 jaar begint de online zoektocht meestal breed, namelijk via search. De doelgroep 35-49, die veelal vakanties boekt voor het hele gezin, is wat eerder geneigd om ideeën op te doen via de websites van reisbureaus.”

Wat is het mooiste moment in Duitsland?

“Toen wij eenmaal duidelijk hadden dat het hoogste zoekvolume (SEO/SEA) bestond uit de woorden ‘vakantiehuis met water’ en ‘de kustgebieden’, konden we hierop de zoekwoorden binnen onze online marketingcampagne effectief inzetten. Overigens komen onze Duitse klanten ook naar Nederland. Vooral Nederlandse pretparken zijn erg gewild, zoals Slagharen en Duinrell. Hierop hebben we dan ook onze zoekwoorden in het Duits aangepast.”

“We besloten om ons te gaan differentiëren door in de vakantiemarkt volledige, objectieve en eerlijke informatie te geven. Dit is ook wat een Duitser verwacht. Zij haken af bij onvolledige informatie, een keurmerk dat ontbreekt of een klantenservice die geen Duits spreekt. Het aanpassen van de SEO/SEA zoekwoorden en het toepassen van de volledigheid die de Duitse consument wenst heeft geleid tot meer kliks, meer verkeer naar de website, meer aanvragen en met het nodige geduld speelden we na zo’n twee jaar break even. En dit is natuurlijk een mooi moment. Ook al blijven we realistisch, want we kunnen en willen nog zoveel meer, zoals speciale vakanties aanbieden voor Duitsers.”

Benieuwd naar meer tips en learnings over de marketingaanpak van BungalowSpecials? In de volgende video deelt Sara Jeggela,Team Lead Content Marketing, ook haar learnings over de Duitse markt en hun crossborder succes.

Redactie Dexport
Redactie Dexport
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!’
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

moebel.de