088 - 339 76 78info@dexport.nl

De 10 meest populaire social media kanalen in Duitsland

Home / Marketing in Duitsland / De 10 meest populaire social media kanalen in Duitsland

De 10 meest populaire social media kanalen in Duitsland

Social Media ontwikkelt zich razendsnel en het aantal gebruikers stijgt en daalt in hetzelfde tempo. Het is hierom interessant om naar de social media cijfers en statistieken te kijken om te zien hoe de sociale netwerken zich in Duitsland ontwikkelen en hierop uw online marketingstrategie toe te passen. Er zijn namelijk wel een aantal verschillen te zien met de Nederlandse markt. Welke social media kanalen in Duitsland past u toe in uw marketingstrategie?

1. Facebook

Christian Buggisch onderzocht begin januari de social media cijfers in Duitsland. Wereldwijd is Facebook het grootste sociale medium met ruim 1,5 miljard actieve gebruikers per maand. Ook in Duitsland staat Facebook met stip op één, met zo’n 26 miljoen actieve gebruikers. Ook in Nederland groeit het gebruik van Facebook nog altijd. In 2016 gebruiken 9,6 miljoen Nederlanders Facebook, waarmee het net als bij de oosterburen het grootste sociale medium is. Van de 9,6 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken, doen 6,8 miljoen dat dagelijks.

2. Google+

Waar Google+ in Nederland niet enorm groot is, heeft het in Duitsland tussen de 600.000 en 6 miljoen actieve gebruikers. Een precies aantal is lastig te noemen. Volgens onderzoek van de ARD/ZDF zouden er 6 miljoen actieve Google+ gebruikers in Duitsland zijn, eens zoveel als een jaar eerder. Deze cijfers dienen echter met een korreltje zout genomen te worden. Zoals ook Christian Buggisch aangeeft in zijn artikel is het maar de vraag of alle respondenten het onderscheid gemaakt hebben tussen Google en Google+. Hiernaast gebruiken veel mensen Google+ enkel als koppeling tussen verschillende Google-diensten zoals YouTube, maar zijn zij geen actief gebruiker van de Google+ dienst. Het aantal actieve gebruikers kan hierom fors lager liggen dan 6 miljoen.

3. Twitter

Twitter heeft tussen een half en 11 miljoen Duitse Twitter-gebruikers. Ook hier is het exacte aantal lastig te noemen. Wereldwijd heeft Twitter 320 miljoen actieve gebruikers per maand. Het aantal gebruikers van dit sociale medium groeit dus niet. Volgens het ARD / ZDF online onderzoek ligt dit aantal in Duitsland rond de 4 miljoen. Dit is alsnog meer dan in Nederland, waar het aantal twitteraars in 2015 daalde van 3,3 miljoen naar 2,8 miljoen. Het gebruik van Twitter neemt hier onder vrijwel alle leeftijdsgroepen af.

4. XING

Iedere markt vraagt om een eigen marketingstrategie en zo ook een social media strategie. In Duitsland kunt u bijvoorbeeld XING niet over het hoofd zien. Dit in Nederland onbekende zakelijke medium heeft maar liefst 9,2 miljoen gebruikers in de DACH-landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en groeit langzaam, maar gestaag. De studie van ARD/ZDF-Studie schat in dat ongeveer de helft van de gebruikers actief is op het medium.

Facebook Like-button op websites van bedrijven schending van privacy volgens rechtbank Düsseldorf

Facebook is een van de meest populaire social media kanalen in Duitsland

5. LinkedIn

Het eveneens zakelijke medium LinkedIn heeft ongeveer 7,5 miljoen Duitstalige gebruikers, tegenover 400 miljoen leden wereldwijd. LinkedIn is hiermee kleiner dan XING, die erin slaagt om zijn concurrenten op afstand te houden. Hiernaast blijkt uit het ARD / ZDF onderzoek dat slechts een derde van de LinkedIn gebruikers actief gebruiker is, wat aanzienlijk minder is dan bij XING.

6. Instagram

Sociale media als Instagram en Snapchat zijn met name populair onder jongeren. In Duitsland heeft Instagram zo’n 5,5 miljoen gebruikers en dit aantal groeit gestaag. Wereldwijd zijn er zo’n 400 miljoen gebruikers, tegen 300 miljoen in het voorgaande jaar en tegen 2,1 miljoen Nederlanders. In januari werd op de Internetkonferenz DLD in München zelfs gesproken over officiële cijfers van 9 miljoen actieve gebruikers in Duitsland.

7. Pinterest

Ook het gebruik van Pinterest is in 2016 sterk gegroeid ten opzichte van 2015. Waar in Nederland 2 miljoen gebruikers regelmatig foto’s ‘pinnen’, ligt dit aantal in Duitsland ongeveer een miljoen hoger. Voor Duitsland zijn er geen officiële cijfers, maar er wordt vanuit gegaan dat van de 100 miljoen Pinners ter wereld er geschat 3 miljoen Duitse gebruikers zijn. Net zoals in Nederland is het medium weinig populair onder jongeren onder de 18 jaar. De doelgroep van Pinterest is duidelijk meer volwassen dan die van Instagram of Snapchat.

8. Snapchat

Gesproken over Snapchat; dit medium telt 3 miljoen Duitse gebruikers en wordt steeds populairder, zoals gezegd met name onder jongeren. Wereldwijd zijn er nu 200 miljoen actieve Snapchat gebruikers. Duitsland behoort tot de top tien landen met de meeste gebruikers en is één van de snelst groeiende markten. Hoewel er geen officiële gebruikerscijfers bekend zijn voor Duitsland, zou 5,8 procent van de Duitse internetgebruikers ook Snapchat gebruiken. Dit zou neerkomen op ongeveer 3 miljoen gebruikers in Duitsland.

9. WhatsApp

Hiermee staat Snapchat alsnog op grote afstand van WhatsApp. Hoewel geen sociaal netwerk, is WhatsApp het grootste digitaal medium meer dan 35 miljoen gebruikers in Duitsland. Vooral bij de Duitse jongeren domineert de messenger service: 72 procent van de 10- tot 18-jarigen gebruikt WhatsApp. WhatsApp heeft wereldwijd zo’n 1 miljard gebruikers.

10. YouTube

6 miljoen Duitsers zijn actief op YouTube. Gelet op de cijfers is YouTube één van de grootste social media succesverhalen. Een derde van alle internetgebruikers wereldwijd – namelijk 1 miljard unieke bezoekers – bekijkt video’s op YouTube. Het platform groeit met meer dan 10 procent per jaar. In Duitsland is YouTube erg populair: bijna 35 miljoen Duitsers gebruikt videoportals op het internet. Hiervan zijn er zo’n 6 miljoen actieve gebruikers die niet alleen video’s bekijken, maar ze zelf ook uploaden.

Social media kanalen in Duitsland? Denk aan het Impressum!

Aniek Rooderkerken
Aniek Rooderkerken
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!’ Aniek Rooderkerken is werkzaam als Content Marketeer bij Dexport en heeft een achtergrond als Social Media Expert.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

GmbH oprichten DuitslandAmazon Dash Button