088 - 339 76 78info@dexport.nl

De toekomst van fashion influencer marketing in Duitsland

Home / Marketing in Duitsland / De toekomst van fashion influencer marketing in Duitsland

De toekomst van fashion influencer marketing in Duitsland

Influencer marketing. Een marketingvorm waarbij de merkboodschap wordt verplaatst naar een plek waar de doelgroep aanwezig is en waar online influencers op persoonlijke titel over het merk vertellen. Dit klinkt goed toch? Zeker als u zich bedenkt dat de influencers online een miljoenenpubliek weten te bereiken. In Duitsland is het bereik van uw publiek uiteraard vele malen groter dan in Nederland. Duitse fashion merken zien daarom ook steeds meer de waarde in van het gebruik van influencers. 

Van marcro naar micro influencers

Al decennialang worden koopbeslissingen via influencers verspreid. De vraag is of de consument nog steeds via sterren wil horen welk fashion item beslist niet mag ontbreken in uw kledingkast. Zo bracht bijvoorbeeld fotomodel Heidi Klum de comfy sandalen terug in het modebeeld. Topmodel Claudia Schiffer blies Chanel nieuw leven in. Tegenwoordig vertrouwen consumenten meer op mensen zoals u-zelf bent. De hoofdreden hiervoor is geloofwaardigheid. Op deze manier ontstaat er dus een nieuwe trend aan micro influencers. Influencers die geen miljoenen volgers hebben, maar wel een een kwantitatief goed aantal followers.

De juiste influencer met de juiste content op de juiste plaats

De kracht van influencer marketing is dan ook om de juiste content via het juiste marketingkanaal te verspreiden. Stel, u wilt een vernieuwende lijn kokerrokken op de Duitse markt brengen. Moet u dan bij alle Duitse fashionbloggers en influencers aankloppen? Natuurlijk kunt u een poging wagen. Ook als id deze groep al zoveel met mode bezig en kennen zij als het goed is de nieuwste fashion items al. 

Het geheim is om meer out of the box te denken. Influencers te zoeken die wel iets met het onderwerp te maken hebben, maar niet direct in aanraking komen met het merk. De micro influencer die qua tone of voice en lifestyle uw merk online vertegenwoordigt. Zo zien we dat de micro influencer, zoals de Duitse @ohhcouture die naast fashion, vooral ook haar manier van leven laat zien. Een lifestyle waar de consument zich aan wil spiegelen.

@ohhcouture, wie is zij?

 

Bron foto: @ohhcouture

Leonie Hanne is upcoming onder de naam @ohhcouture. Zij had het afgelopen kwartaal een groei van 30% groei via haar instagram volgers. Haar postings worden als relevant beoordeeld. Dit blijkt uit een like en follower ratio van 4,6%. Daarnaast spelen de instagrammers @Carodaur en @xeniaoverdose ook een belangrijke rol als influencer binnen de Duitse markt.

Hieronder vindt u in een grafiek met de laatste cijfers over fashion influencers in Duitsland. Hierbij is het opvallend dat de traditionele media, zoals de fashion bladen Elle, Vogue Deutschland en Instylemagazine Deutschland via instagram minder goed uit de bus komen dan de ‘pure’ influencers. Natuurlijk wil dit niet per se zeggen dat een advertentie in een bekend Duits magazine of het gezicht van een bekende Duitser per definitie een slechte keuze is. De impact van een goed gekozen influencer moet in alle gevallen leidend zijn. Waarbij mainstream het minste kans van slagen heeft op een geslaagde campagne 😉 … 

Selecteer influencers op basis van relevantie

Ziet u soms door het aanbod aan influencers en bloggers het bos niet meer? Er zijn verschillende tools online beschikbaar waarmee u influencers kan zoeken, zoals Klout. Het is natuurlijk voor het succes van een online campagne van belang dat u influencers bij uw merk betrekt die een hoge influencer score hebben, maar net zo belangrijk is het om influencers te selecteren op basis van relevantie.

Social media getallen zijn niet beslissend

Een influencer identificeert zich met een merk. Het aantal followers is hierbij minder belangrijk, dan de kwantiteit en timing van een posting. Wie elke week een nieuw product promoot verliest aan geloofwaardigheid. Wie voor een bepaald aantal producten reclame maakt en hierover eerlijk zijn mening geeft zal op lange termijn succesvoller worden. Een goed voorbeeld hiervan is de vlogger Tam Tam.

 

Zij is met tutorials bekend geworden en zegt in al haar video´s ook dat ze geen influencer wil zijn, maar de girl next door die haar mening over haar lievelingsproducten geeft. Zo ontstond op den duur een samenwerking met merken als Lancome. Ze geeft toe geen geld te ontvangen, maar alleen producten van het merk te ontvangen omdat ze graag ambassadeur voor haar lievelingsmerk is.

Een andere micro influencer die in haar blog heel eerlijk en “echt” met haar samenwerkingspartners omgaat is matiamubysofia. Door haar content laat ze zien dat het merk vertrouwd, betrouwbaar en leuk is. Een positieve reputatie is het doel en niet per se maximale verkoopcijfers. Als de samenwerking authentiek is, zal het product uiteindelijk ook beter verkopen.

Influencer marketing en user generated content

Toen Coca Cola hun gepersonaliseerde flessen op de markt bracht, stond de online wereld even op zijn kop. De campagne “Deel een Coke” heeft zelfs geleid tot een nieuw soort campagne; namelijk de “Coke-campage”. Toen de campagne live ging werden klanten gevraagd om foto’s van zichzelf te delen met een drankje en hun gepersonaliseerde Coca Cola fles op social media. Het resultaat? De klanten, fans van Coca Cola stapten in de rol van adverteerder.

Binnen de Duitse fashion wereld zien we dat gelijksoortige campagnes voet aan de grond krijgen. Zo introduceerde de Duitse webshop “About You” die als start-up in Duitsland de bekende OTTO group in het leven riep om micro influencer marketing op een innovatieve manier in te zetten. Zij hebben in hun webshop met een tool de mogelijkheid geïntegreerd om een influencer account aan te maken. Zo kunnen influencers hun eigen profiel aanmaken en hun favoriete outfits laten zien. Dit houdt in dat u een eigen volgerschap op kunt bouwen en zelf influencer wordt en met uw content uiteindelijk ook omzet genereert.

De samenwerkingen met influencers is wederzijds, omdat met affiliates de influencers hun About You kleding ook op hun blog kunnen presenteren en zo niet alleen hun eigen bereik maar ook die van de webshop vergroten.

Samenwerken met Duitse fashion influencer, de voordelen

Een voordeel van het werken met influencers is dat u met de campagne direct de doelgroep aanspreekt. Vaak heeft de influencer het over één bepaald onderwerp. Hierdoor kunt u beter de doelgroep targeten.  Met influencers genereert u de juiste traffic naar uw website of social media. Geef dus voor u met een influencer in zee gaat duidelijk aan welk fashion item u onder de aandacht wilt brengen en waar conversie uit moet komen.

Het is dus belangrijk welk type influencer u kiest om uw modebedrijf te promoten. Bij het selecteren van een influencer kunt u bijvoorbeeld kijken naar punten als expertise, geloofwaardigheid en ook zeker naar de band tussen de influencer en de followers. Door het kiezen van de juiste influencer die past bij uw modebedrijf en uw missie bent u beter in staat om een waardevolle connectie te maken met de doelgroep. Op deze manier weet u zeker dat de influencer binnen uw merk- en marketinggedachte past. 

 

 

 

Franciska
Franciska
Franciska is SEO-specialiste bij Dexport en gepassioneerd over het schrijven van unieke content voor verschillende doelgroepen. Haar studie in vertalen heeft ze aan de Universiteit van Wenen gevolgd en haar master in Meertalige Professionele Communicatie heeft ze op de KU Leuven afgerond.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter