088 - 339 76 78info@dexport.nl

Meer traffic door prijsvergelijkers

Home / Duits bedrijf lokaliseren / Meer traffic door prijsvergelijkers

Meer traffic door prijsvergelijkers

51 miljoen Duitsers shoppen online, dat is dus meer dan 60% van alle Duitsers. Dit bleek uit een representatief onderzoek in opdracht van de hightechvereniging BITKOM. De helft hiervan gebruikt prijsvergelijkers voordat hij een aankoop doet om prijzen te vergelijken en een overzicht van het aanbod te krijgen. Prijsvergelijkers kunnen een belangrijke toevoeging zijn voor uw gehele marketingmix. In Duitsland heeft Google Shopping inmiddels het grootste bereik binnen de betaalde zoekresultaten.
Als u producten verkoopt dan mag een geoptimaliseerde Google Shopping campagne inmiddels niet meer ontbreken binnen uw Duitse Google AdWords campagnes. Door meer vergelijkers toe te voegen kunt u uw bereik op de Duitse markt verder vergroten.

Prijsvergelijkingssites helpen de consument bij het inventariseren in de oriëntatiefase van de aankoopprocessen en kunnen daarom een belangrijk kanaal voor webwinkels vormen om de consument op tijd over te halen. Aanbieders van prijsvergelijkers zijn bovendien door het grote aantal bezoekers een goede mogelijkheid om klanten naar de website te krijgen. Bij de herkomst van traffic kunnen niet appels met peren worden vergeleken. De kwaliteit van de bezoekers vanuit prijsvergelijkers is beter. Voordat de bezoeker op uw website is gekomen, heeft hij al de prijs van het product bekeken en heeft hij dus bewust voor uw webshop gekozen. Bovendien kunt u door de producten op een prijsvergelijkingssite te tonen meteen een overzicht van concurrerende partijen krijgen en kunt u de concurrentie goed in de gaten houden.

De producten van uw webwinkel worden door middel van een productdatafeed geüpload. Dit is een bestand met informatie over onder meer het product, de prijzen en levertijden. Daardoor kan uw gehele assortiment op de prijsvergelijkingssite worden getoond.
De kosten worden op de meeste prijsvergelijkingssites per klik (Cost per Click – CPC)  berekend. Sommige rekenen ook kosten per sale (Cost per Sale – CPS).

Gefaseerd groeien met prijsvergelijkers

Mocht u als startend bedrijf met een klein budget willen experimenteren, dan kunt u bijvoorbeeld met enkele prijsvergelijkers beginnen waar de concurrentie niet te groot is en de klikprijzen relatief laag zijn. Controleer vooraf wel even of zij voor de producten die u aanbiedt wel enig bereik hebben. Zijn deze vergelijkers op uw merken en producten bijvoorbeeld vindbaar in Google? Als u al verder bent met het veroveren van de Duitse markt, dan is het doorgaans van belang om als goed beoordeelde aanbieder op de top vergelijkers vindbaar te zijn.

In Duitsland bestaan er verschillende prijsvergelijkingssites. Hieronder vindt u een lijst met de belangrijkste:

Become.eu is een Europees netwerk. Er wordt een datafeed geüpload die de producten op verschillende portalen toont, zoals dooyoo, evita, en freenet. Daardoor beschikt become.eu over een groot bereik.

Billiger.de is naar eigen zeggen de in Duitsland meest bekende en gebruikte prijsvergelijker met 50 miljoen prijzen en 2 miljoen producten. Bovendien heeft deze prijsvergelijker het TÜV-certificaat.

Dooyoo.de en ciao.de zijn bekende prijsvergelijkers die onder meer onderdeel zijn van de Europese shoppinggroep leguide, die sinds 2000 bestaat. Verder horen hierbij shopwahl.de, choozen.de en pikengo.de. Er zijn mogelijkheden om de producten op alle aangesloten prijsvergelijkers tegelijk te tonen.

Naast Amazon en OTTO tonen andere topshops, zoals notebookbilliger.de en redcoo.de, hun producten op eVendi.de.

Geizhals.de telt met meer dan 3 miljoen kliks per maand en behoort daarmee tot de grootste prijsvergelijkers in het Duitstalige gebied. Het aanbod bevat producten uit de categorieën hardware, software, games, video, tv, foto, telefoon, audio/hifi, films, huishouden, drogisterij en sport.

Geizkragen.de bestaat al sinds 1998 en wordt aan de consument aanbevolen door het keurmerk “Stiftung Warentest”.

Guenstiger.de en preissuchmaschine.de zijn twee prijsvergelijkers die bij elkaar horen, al tien jaar bestaan en drieduizend aangesloten dealers hebben. Er is geen minimale looptijd van het contract.

Idealo.de is de grootste prijsvergelijker van Duitsland en bereikt gemiddeld meer dan 7 miljoen bezoekers per maand. Er kan een flexibel contract worden afgesloten zonder opstartkosten.

Kelkoo.de heeft een bereik van 2,6 miljoen unieke bezoekers en behoort daarmee ook tot de grootste prijsvergelijkers. Er kunnen verschillende partnercontracten worden afgesloten, afhankelijk van het aantal producten. De maandelijkse kosten bedragen 25 euro exclusief btw, inclusief 1000 kliks met maximaal 5000 producten.

Ladenzeile.de biedt sinds 2009 producten van verschillende webshops voor onder meer kleding, schoenen, tassen en meubels aan.

Bij preis.de zijn 1717 online shops aangesloten met 82.328.743 producten. De voorwaarden om producten op preis.de te tonen zijn onder meer minimaal 20 artikelen in de productfeed en minimaal 2 verschillende betaalmethodes.

PreisRoboter.de biedt verschillende tarieven aan met klikprijzen vanaf € 0,14.

Shopzilla.de is ook bekend onder de naam connexity en is een van de grootste prijsvergelijkers in Duitsland. Er worden geen aanmeldingskosten in rekening gebracht.

Zalando, Amazon, eBay en OTTO, meer dan 15.000 handelaren tonen hun producten op twenga.de met in totaal 400 miljoen producten en 30 miljoen bezoekers per maand. Deze prijsvergelijker belooft een online aanmelding binnen 10 minuten.

Preisvergleich.de is een prijsvergelijker met meer dan 5 miljoen producten en is onder meer bekend uit tv-reclames met de bekende handballer Stefan Kretzschmar op de grootste Duitse zenders.

Shopping.com is een van de grootste internationale prijsvergelijkers en heeft bovendien nog een partnerprogramma met grote merken als BILD.de, eBay, Preisvergleich.de en Testberichte.de.

Bij Schottenland.de wordt er per unieke bezoeker betaald in plaats van per enkele klik. Deze prijsvergelijker bestaat al sinds 1999 en is met rond 1 miljoen producten en honderden aangesloten webshops een kleinere prijsvergelijker, waardoor ook de concurrentie kleiner is.

Heeftt u hulp nodig bij het aanmelden op Duitse prijsvergelijkingssites? Neem dan contact met ons op!

Annika Olt
Annika Olt
Annika Olt is tweetalig opgegroeid en ondersteunt Dexport als Online Marketing Consultant o.a. op het gebied van strategie, AdWords, website en content optimalisatie. Daarvoor studeerde zij in Berlijn en werkte voor verschillende e-commerce bedrijven, waaronder Zalando.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter