Voordat u gaat verkopen op Amazon in Duitsland…

Home / Duitse webshop opstarten / Voordat u gaat verkopen op Amazon in Duitsland…

Voordat u gaat verkopen op Amazon in Duitsland…

Met een e-commerce omzet van 7,7 miljard euro, is Amazon in Duitsland een online-verkoopkanaal waar retailers, producenten en webwinkeliers graag hun producten willen aanbieden. Er klinken echter ook geluiden van ondernemers die bang zijn om de producten op dit kanaal aan te bieden, uit angst dat Amazon bij veel verkopen rechtstreeks contact opneemt met de leverancier en een deal sluit om het product zelf, op het eigen platform, aan te bieden. Dexport heeft dit laatste vooralsnog niet ervaren bij de klanten waarvan wij de Amazon-accounts beheren. Regelmatig krijgen we vragen van bedrijven of Amazon een geschikt kanaal voor hen is, wij delen onze ervaring met Amazon graag met u.

Wanneer verkopen op Amazon?

Wij zien Amazon als een onderdeel van ofwel uw totale marketingmix of als een laagdrempelig kanaal om te kunnen proeven aan de Duitse markt. Bij onze huidige webwinkeliers merken we dat ze, door op Amazon te verkopen, meer organische traffic naar de webshop genereren, met name op de brand of naam van de website. Wij zien regelmatig dat op Amazon andere producten worden verkocht dan in de webwinkel. Hier bestaat niet altijd een logische verklaring voor, maar met deze informatie kunt u bepaalde producten, waar u in eerste instantie geen kansen voor zag, in uw webshop meer pushen met bijvoorbeeld AdWords campagnes. Bevindingen zoals verzendkosten en klantervaringen zijn ook punten die u mee kunt nemen om uw webshop verder te optimaliseren.

Andersom, als u nog geen webwinkel heeft en toch wilt verkopen op Amazon, is dit een ideaal kanaal om uw producten aan te bieden. Amazon wordt in Duitsland gezien als een tweede Google, het kanaal waarbij men in sommige gevallen Google zelfs helemaal overslaat als men op zoek gaat naar producten. Door de bekendheid van Amazon hoeft u dus niet te investeren in online marketing kanalen zoals Adwords. Daarbij hoeft u ook de investering voor het ontwerp van een webwinkel, CMS, maandelijkse kosten van paymentproviders en transactiekosten niet te maken.

Hiervoor in de plaats betaalt u circa 15% commissie over de totale bestelling, inclusief verzendkosten, aan Amazon. Dit lijkt wellicht hoog, maar als u bedenkt dat in sommige gevallen de CPC (kosten per conversie) hoger liggen dan 15% en daar de kosten van de betaalmethodes, in de meeste gevallen (o.a. creditcard en Paypal) ook meer dan 2%, nog bijkomen, liggen de kosten van Amazon redelijk in lijn met de kosten die webwinkeliers zelf maken. In geval van een retournering bent u deze kosten, plus de kosten voor de terugboeking en voor de handling van de voorraad, via uw eigen webwinkel kwijt. Op Amazon daarentegen vervalt de commissie bij retournering en maakt u alleen kosten als de verkoop doorgaat.

Waarmee dient u rekening te houden, voordat u gaat verkopen op Amazon?

Bij Amazon staat klanttevredenheid hoog in het vaandel. Amazon houdt hiervoor een score bij, de Account Health. In een toekomst blogartikel gaan wij hier dieper op in. In het kort komt het erop neer dat uw aanbod relevant moet zijn voor de bezoeker, uw klantenservice op orde moet zijn en uw producten binnen de door u vastgestelde periode afgeleverd dienen te worden bij de koper.

Kort samengevat u moet de volgende punten op orde hebben voordat u gaat verkopen op Amazon:

  1. Complete productfeed
  2. Klantenservice
  3. Voorraadbeheer

Doordat u alles binnen het platform moet verwerken kan Amazon de Account Health bijhouden. Als u zich niet aan de bovenstaande punten houdt, krijgt u strafpunten. Zodra u onder een bepaald gemiddelde komt, kan uw account opgeschort worden. Het klinkt allemaal heel eenvoudig en logisch, maar voor veel bedrijven blijkt dit een echte uitdaging. Zorg ervoor dat u deze 3 punten goed op orde heeft voordat u op Amazon gaat verkopen.

Aanbevolen posts
Comments
pingbacks / trackbacks

Laat een bericht achter