088 - 339 76 78info@dexport.nl

Wat bezielt je? Geen kletskoek over storytelling voor de Duitse consument!

Home / Insights / Branche-informatie / Wat bezielt je? Geen kletskoek over storytelling voor de Duitse consument!

Wat bezielt je? Geen kletskoek over storytelling voor de Duitse consument!

Tijdens de zoektocht naar storytelling binnen de Duitse markt stuit je op een stroom aan informatie. Niet zo gek natuurlijk, want storytelling is een ruim begrip waar veel over te vertellen valt. Opvallend is dat storytelling vaak wordt geassocieerd met mooie visuals, prachtige volzinnen en wat doen we allemaal ons best om de consument te laten smullen van flitsende vlogs. Deze formule lijkt overigens uitgewerkt. Heel simpel, omdat de klant daar niet langer in gelooft. Een product zonder verhaal is namelijk een commodity. Oftewel bulkgoed en niet onderscheidend.

Een product met een verhaal is daarentegen een merk. Maar ga vooral niet roepen dat je de beste of anders bent. Mensen kiezen voor merken die het verschil maken. Die hun leven veraangenamen en iets voor hen betekenen. Wie zou jij als merk liever zijn. Een pc of Apple? Een jeans of G-star? Een auto of een Porsche? 

Deze zin naar échte merken – want dat is het, lijkt de sleutel tot storytelling met succes. Zeker wanneer je te maken hebt met de kritische Duitse consument. Zij houden simpelweg niet van kletskoek, want anders wordt het hele storytelling gebeuren een trucje. Holle frasen in een poging om op de hype storytelling mee te liften. Blijft de vraag natuurlijk over hoe je de Duitse consument bereikt met storytelling. Laten we beginnen om op een rij te zetten wat storytelling niet is.

Storytelling is géén sprookjes vertellen

Een goede film met een happy end. Zo wordt storytelling vaak gezien. Veel productvideo’s, presentaties en uitingen worden opgeleukt met de mooiste superlatieven over succes. En wees eerlijk; wellicht ben je zelf ook wel eens in de valkuil ‘succes verzekerd’ gestapt. Wat vaak wordt vergeten is dat je klant liever een geloofwaardig dan een te-mooi-om-te-geloven-verhaal leest of hoort.

Storytelling zet niet per definitie iets in beweging

Een mooi beeld of een goede tune zet je consument niet aan tot koop. Je kunt je verhaal nog zo mooi vertellen op camera of op een podium, maar je publiek zal het pas geloven als je consequent jouw verhaal in de praktijk brengt. Overtuigend ben je alleen als je zelf gelooft in wat je vertelt en ook daadwerkelijk in de praktijk hebt getest wat werkt. Het vertrouwen van je Duitse klant verdien je pas als je consequent  en ongeveinsd staat voor je zaak.

Storytelling is géén bedrijfsvideo met fancy muziek

Op de draaidag van de bedrijfsvideo wordt de directeur achter zijn bureau getrokken. Het script heeft hij nog net aan kunnen passen. Vol trots is hij 25 minuten aan het storytellen, denk na je klant heeft net zoveel haast als jij, over de historie van het bedrijf.  Metaforische woorden als passie en inspiratie passeren de revue. Het camerateam neemt nog wat shots van een productiehal of magazijn en monteert het geheel met zoete muziek en zwart-wit foto’s van vroeger aan elkaar. Het resultaat inspireert niet, zet niet aan tot denken en verhaalt al helemaal niet. Neemt niet weg dat een bedrijfsvideo niet kan werken. Denk alleen goed na over wat je wilt vertellen. Waarom mag de consument jouw producten niet missen? En ga ook zo snel mogelijk over tot actie, zodat de klant direct weet wat de bedoeling is.

Wat is storytelling dan wel voor uw bedrijf?

Meer dan ooit wil het publiek authenticiteit van de merken waarmee ze zaken doen. En meer dan ooit willen merken inspelen op het gevoel bij de mensen die ze bedienen. Meer dan ooit moet een bedrijf een organisatie zijn die iets in beweging wil brengen. Dáár zit namelijk het verschil en dáár komen goede of mooie verhalen vandaan. Kletskoek, daar is de Duitse consument niet van onder de indruk. Een authentiek verhaal daar draait het om! 

 

Silvia de Haan
Silvia de Haan
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!’ Silvia de Haan is werkzaam als Content Marketeer bij Dexport.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter