Hoe Amazon en Google de marketing veranderen

Steeds minder Duitse internetters starten hun zoektocht naar een product via Google (15%), maar zoeken direct bij een bekend e-commerce platform zoals Amazon (34%). Amazon genereerde in 2017 46% van de totale Duitse online omzet, waarvan 55% uit de Amazon Marketplace komt. Bedrijven kunnen hiervan profiteren door hun producten op de Marketplace aan te bieden. Nederlandse bedrijven zijn gewend om hun verkeer via Google in te kopen, maar moeten eigenlijk ook de stap nemen richting Amazon. Google mag daarnaast niet vergeten worden want kostentechnisch is het vaak voordeliger om uw producten aan te bieden via Google. Als u producten in Duitsland wilt verkopen kunt u niet om Google Shopping en Amazon heen. Hoe zorgt u ervoor dat u op deze kanalen goed vindbaar bent? Wat moet u doen en hoe moet u budgetteren?

Van feed naar vindbaarheid

Uw productinformatie krijgen beide bedrijven door middel van een feed en hier ligt dan ook de crux. Er zijn nog maar weinig adverteerders die hun feed helemaal op orde hebben. Dat is jammer, want een goede feed is de belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle marketing. Amazon en Google stellen verschillende eisen aan hun feed en het is daarom belangrijk dat de feeds individueel worden geoptimaliseerd. Helaas bent u er dan nog niet. Niet alleen moeten er twee optimale feeds worden genereert, ook moet de content en de zoekwoorden per product optimaal zijn en dat in een andere taal. Hiervoor heeft u een Duitse native speaker nodig die ervaring heeft met Amazon en Google Shopping. De Duitse native marketeer probeert vervolgens op product- en zoekwoordniveau de concurrentie te verslaan. Een doorlopend proces waarbij uw Nederlandse technische specialist goed moet samenwerken met de Duitse marketeer.

Amazon Marketplace

Voor steeds meer Duitsers is Amazon zoek- en aankoopmachine van het internet. Steeds meer mensen starten hun zoektocht bij Amazon. Wat niet bestaat op Amazon, bestaat niet, zo lijkt het wel. Voor verkopers en fabrikanten is de zichtbaarheid in de productdatabase van Amazon inmiddels bijna net zo belangrijk als de zichtbaarheid op het web. Het optimaliseren van de Amazon-feed biedt u een voorsprong op uw concurrenten. Bij Amazon wordt de rangorde in de zoekresultaten, maar ook de product-detail-pagina, gevormd uit de gegevens van de feed. Nam Nguyen, Amazon-specialist bij Dexport, vertelt waar volgens hem een optimale feed aan moet voldoen. ‘Het belangrijkste voor een goede feed is de verwerking van native Duitse zoekwoorden in de content. Dat is de basis en die moet goed staan voordat u begint met adverteren op Amazon.’

Wat niet bestaat op Amazon, bestaat niet.

Hij vertelt dat hij het liefst met ProfitWiser werkt. ‘ProfitWiser is een perfecte fullservice marketing tool waarmee u zelf aan de slag kunt. U kunt hiermee niet alleen de content managen en optimaliseren, maar ook eenvoudig de campagnes beheren en zo heeft u inzicht van de werkelijke ROI per product, categorie en land.’ Als laatste wil Nam daar aan toevoegen: ‘Wanneer u uw feed optimaliseert met een feed-tool zoals Channable of bGenius is het belangrijk om te voorkomen dat de optimalisaties die u doet vanuit ProfitWiser niet ongedaan worden gemaakt door de automatische update.’ Een marketeer moet dus niet alleen slimme zoekwoordstrategieën in een bepaalde taal toepassen, maar ook met verschillende tools overweg kunnen.

Google Shopping vs. tekstadvertenties

De Google Shopping-advertenties zijn geupgrade en worden steeds belangrijker waardoor uw organische en AdWords tekstadvertenties zichtbaarheid verliezen. Dit komt door de verschuiving van grote naar steeds kleinere schermen. Tekstadvertenties kunnen op kleine schermen minder eenvoudig op de markt worden gebracht, maar de Google Shopping rubriek doet het wel goed op kleinere schermen. Vandaar dat er een verschuiving te zien is. Door Google Shopping goed in te zetten, kunnen actieve verkopers een groot deel van hun omzet uit deze tool halen. Google beslist, onder andere op basis van de feed-kwaliteit, hoe de PLA’s (Product listing Ads) gerangschikt worden. Anna, native Duitse marketeer bij Dexport, ziet het achter de schermen allemaal gebeuren. Voor veel klanten wordt Google Shopping steeds belangrijker. ‘Door optimalisatie van de feed verhoog je de zichtbaarheid wat een positieve invloed heeft op de kwaliteitsscore en uiteindelijk de gemiddelde klikprijs kan verlagen. Hierdoor wordt het rendement van de campagne verhoogd. Daarbij is het niet alleen belangrijk om per product de juiste zoekwoorden in de titel en productomschrijving te verwerken, maar ook de feed op een slimme manier te structureren om het meeste rendement uit de Shopping campagnes te halen.’

Een goed voorbeeld, zo vertelt Anna, is Joe Merino. ‘Door de feed te optimaliseren is de Google Shopping omzet bijna verdubbeld. Ik heb onder andere de producttitels aangepast zodat ze de belangrijkste Duitse keywords bevatten. Daarnaast hebben we ook gezien dat de meest verkochte kleuren van de merinowollen truien in Duitsland anders zijn dan Nederland. De top-sellers qua kleur heb ik een label gegeven en de biedingen verhoogd zodat ze nog beter gevonden en meer verkocht worden.’

Kostenverschil tussen Amazon en Google

Adverteren is helaas nooit gratis. Bij Google Shopping betaalt u per klik. De kosten variëren en hangen af van de concurrentie voor een product. U kunt bijvoorbeeld budgetteren door te de klikkosten zo in te stellen dat uw advertentiekosten nooit boven een bepaald percentage van de omzet komt. Een specialist kan dit voor u managen, waardoor u controle behoudt op de uitgaven per sale.

Al snel gaat 20 tot 25% van de omzet naar Amazon.

Bij Amazon is het anders geregeld omdat er deels commissie gebaseerd wordt afgerekend. U betaalt doorgaans 15% commissie (afhankelijk van de productgroep). Daarnaast kunt u op basis van kosten per klik ook op Amazon adverteren om bepaalde producten meer onder de aandacht te brengen. Al snel gaat 20 tot 25% van de omzet naar Amazon. Daarom is het van groot belang om de winstgevendheid in de gaten te houden. Anders dan bij Google Shopping waarmee u klanten werft voor uw eigen webshop, blijft elke Amazon klant van Amazon en bouwt u dus ook geen klantenbestand voor de toekomst op. ‘Met een Tool als ProfitWiser houdt u de winstgevendheid van producten in de gaten en kunt u de advertentiebudgetten dusdanig controleren dat u aan het eind van de streep toch nog winst overhoudt’, licht Nam Nguyen toe.

Heeft u hulp nodig bij het opzetten van een goede productfeed voor Amazon en/of Google Shopping? Neem dan contact op met Joyce Bijlholt tel: 088 339 76 78 e-mail: joyce@e-marketingsupport.

Redactie Dexport
Redactie Dexport
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!’
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

AVG