Bereik miljoenen Duitse B2B leads via Xing en LinkedIn

Home / B2B Duitsland / Bereik miljoenen Duitse B2B leads via Xing en LinkedIn

Bereik miljoenen Duitse B2B leads via Xing en LinkedIn

De Duitse markt biedt u met meer dan 5 miljoen bedrijven enorme groeikansen. Niet alleen zijn er vijf keer zoveel bedrijven in Duitsland, ook zijn deze in omvang vaak een stuk groter. Wat in Duitsland met 250 medewerkers een klein familiebedrijf is, wordt in Nederland al snel gezien als een vooraanstaand middelgroot bedrijf. Maar hoe bereikt u dit soort interessante Duitse zakelijke afnemers het beste?

Zakelijk social media gebruik speelt ook in Duitsland een belangrijke rol. LinkedIn en Xing zijn de belangrijkste B2B sociale netwerken. Met LinkedIn en Xing kunt u in Duitsland het beste uw zakelijke doelgroep bereiken. Xing, van oorsprong een Duits bedrijf, heeft in Duitsland een voorsprong in marktaandeel. In de DACH regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) is Xing met 13 miljoen leden marktleider. LinkedIn volgt met 11 miljoen leden. U kunt deze netwerken dus heel goed inzetten om nieuwe klanten te winnen.

Ook met Facebook en Twitter kunt u specifieke B2B doelgroepen bereiken. Op Facebook zijn vooral veel regionale ondernemers actief die zich richten op consumenten en ook maken marketing- en communicatiespecialisten gebruik van Facebook. Met Twitter krijgt u vooral toegang tot bloggers en journalisten die zich dagelijks met actualiteiten bezig houden. Twitter is bij uitstek geschikt als u over nieuwswaardige content beschikt. Het is afhankelijk van uw doelgroep hoe en welke social media kanalen u het beste kunt inzetten.

LinkedIn en Xing binnen de B2B marketingmix

Beide netwerken bieden u de mogelijkheid heel specifiek te segmenteren en gebruikers met verschillende uitingen te bereiken. U kunt bijvoorbeeld mensen met een bepaalde functie en/of werkend in een bepaalde branche en regio aanspreken met content in de newsfeed, advertenties en persoonlijke inmails. Ondanks dat u via LinkedIn en Xing goed kunt targeten is het raadzaam om realistische verwachtingen te hebben. Anders dan bij zoekmachine marketing, bereikt u uw doelgroep relatief hoog in de salesfunnel (de awareness fase). Dat houdt in dat u niet gebruikers bereikt die via een zoekmachine op zoek zijn naar (uw) diensten of producten, maar dat u aandacht vraagt van de voor u zeer relevante gebruikers die zich zouden kunnen interesseren voor uw aanbod.

Dit  vertaalt zich door naar een lagere doorklikratio’s en conversiepercentages dan u van uw Google campagnes gewend bent. Het voordeel ten opzicht van Google campagnes is dat u veel gerichter kunt segmenteren. Achter een zoekwoord kunnen veel verschillende segmenten schuilgaan en vaak zit het volume bij de massa. In het ergste geval bereikt uw Google advertentie consumenten. Het is daarom van belang dat u over een goede en effectieve Duitse website beschikt en dat u de social media campagnes ondersteunt met bijvoorbeeld een retargetingcampagne via Google AdWords. Met een retargeting campagne kunt u uw boodschap herhalen bij bezoekers die uw website voor het eerst via Xing of LinkedIn hebben bezocht. De social media campagne vormt hiermee een aanvulling op uw search campagnes en SEO strategie.

Aan de slag met B2B social media campagnes

Allereerst is het van belang om op basis van de doelstelling het benodigde bereik en het budget te bepalen. Hoeveel leads wilt u realiseren en wat mag u een zakelijke lead kosten? Vergelijk het met een beursdeelname. Stel, u staat op een Duitse beurs en uw totale kosten zijn 15.000 euro. Uit ervaring weet u dat u hier 30 waardevolle leads uithaalt. Dan kost een lead u 500 euro. Het voordeel van social media marketing campagnes t.o.v. een beurs is dat deze continu kunnen doorlopen. U kunt op deze manier bijvoorbeeld sturen op 10 leads per maand i.p.v. 30 leads in één keer. In dat geval zou een budget van 2.500 euro per maand met als resultaat 10 goede leads of meer voordeliger voor u zijn.

Om de B2B leads in Duitsland te genereren kunt u uw website, interesse groep of bedrijfspagina onder de aandacht brengen. Binnen social media campagnes is content King en vooral video doet het erg goed. Als u in staat bent om hoogwaardige content (beeld, tekst en video) voor de Duitse markt te produceren dan kunt u uw bedrijf tot een autoriteit opbouwen in uw branche. De merkwaarde die dat oplevert verdient zich ruimschoots terug door beter converterende search campagnes, maar ook door indirecte aanbevelingen van volgers. De voorwaarde is wel dat u de resources en budgetten hebt om dit op te bouwen.

Als u nog in het begin staat met social media in Duitsland dan kunt starten met het adverteren op LinkedIn en Xing. U kunt de ingekochte bezoekers doorsturen naar uw website en direct meten hoe waardevol dit kanaal voor is. Wilt u hiermee aan de slag of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

 

Andreas Giese
Andreas Giese
Andreas is oprichter en CEO van Dexport. Daarnaast is (mede)oprichter van de Amazon marketing software ProfitWiser, (mede)initiatiefnemer van het CrossBorder Event, de CrossBorder Top 30 en de CrossBorder Award. Andreas is geboren in Berlijn in 1979. In 2006 zag hij een niche in de markt, Dexport: online marketingspecialist voor de Duitse markt. Dexport ondersteunt snelgroeiende bedrijven en bekende merken bij het veroveren van de Duitse markt.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

Google marketing