Bereik Duitse bedrijven via de Duitse LinkedIn: Xing

De Duitse markt biedt met meer dan vijf miljoen bedrijven enorme groeikansen. Om deze bedrijven te bereiken zijn netwerksites ook in ons buurland een effectief marketingmiddel. Waar we in Nederland vooral inzetten op de netwerksite LinkedIn is in Duitsland de netwerksite Xing populair. Het platform leent zich vooral voor het opbouwen van merkbekendheid en autoriteit binnen uw branche. Hoe belangrijk is Xing en hoe kunt u het platform het beste inzetten?

Het belangrijkste B2B-sociale netwerk in Duitsland is Xing. Xing, van oorsprong een Duits bedrijf, is marktleider en telt in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) ruim 15 miljoen gebruikers. Het bij ons bekende LinkedIn telt in dezelfde regio 13 miljoen gebruikers. Het grote marktaandeel van Xing is vooral te danken aan het feit dat Xing de eerste netwerksite in Duitsland is. Daarnaast speelt het cultuurverschil ook een rol bij de populariteit van Xing. Over het algemeen zijn Duitsers terughoudender als het gaat om nieuwe trends. De adoptie van het internationale LinkedIn liet daarom langer op zich wachten. Het is nog onzeker hoe beide netwerksites zich gaan ontwikkelen, maar wie een maximaal bereik wil realiseren kan voorlopig niet om Xing heen.

Voorbeeld van een Xing bedrijfspagina.

Een bedrijfspagina als startpunt

Met een bedrijfspagina creëert u een vaste plek waarmee Xing-gebruikers uw bedrijf kunnen vinden en volgen. Standaard bevat zo’n bedrijfspagina informatie over het bedrijf, vacatures en contactgegevens. Bij XING bepaalt u bovendien zelf de opmaak, zodat u uw eigen bedrijfskleuren en het -logo kunt gebruiken. Als u eenmaal zo’n bedrijfspagina heeft, houdt Xing nauwkeurig bij wie de pagina bekijken, dit biedt de mogelijkheid met deze bezoekers contact op te nemen. Heel interessant voor uitbreiding van uw zakelijke netwerk in Duitsland.

Content is King

Xing draait volledig om goede contentmarketing: duidelijk maken waarom uw bedrijf interessant en relevant is om te volgen. Xing ondersteunt de Engelse taal, maar aangezien vrijwel alle leden van Xing Duits als moedertaal hebben, is het belangrijk de marketing op dit platform in het Duits te doen. Xing-gebruikers kunnen uw business page volgen en krijgen updates direct in hun newsfeed. Echter, veel gebruikers geven de voorkeur aan het volgen van een individu, een echt persoon in plaats van een bedrijf. Om zichtbaar te blijven moeten dus ook uw medewerkers zelf regelmatig nieuwe artikelen posten.

Zichtbaarheid realiseren

Voor de zichtbaarheid zijn de implementatie van organische (posts) en betaalde groei (advertenties) erg belangrijk. Xing biedt de mogelijkheid om via advertenties, branchegroepen en persoonlijke inmails B2B-contacten te bereiken. Het adverteren gaat middels advertenties, gesponsorde artikelen en gesponsorde nieuwsbrieven. Een populair kanaal binnen het netwerkplatform zijn de vele Xing-groepen. Hierin komen bedrijven en mensen bijeen die in één specifiek onderwerp geïnteresseerd zijn. Ideaal dus voor het opdoen van relevante contacten en het posten van eigen artikelen. Bij al deze wegen geldt: “less is more”. Het is beter af en toe een relevante advertentie of interessante video te publiceren dan uw doelgroep volspammen met matige artikelen. Op deze wijze bouwt u aan een sterk merk binnen uw branche. Met het adverteren voor uw postings heeft u de mogelijkheid om uw content gericht zichtbaar te maken. Het advertentieplatform van Xing biedt mogelijkheden om te segmenteren op basis van branche, opleidingsniveau, regio en leeftijdscategorie.

Events promoten als unieke feature van Xing

Via Xing kunt u heel goed events promoten. Hiervoor zet u een event site op en adverteert u direct via het platform. Het bijzondere hieraan is dat u als bedrijf kunt zien wie uw event site heeft bezocht en vervolgens kunt u deze bezoeker een berichtje sturen. Op deze wijze kunt u heel goed testen welke thema’s aanslaan bij uw Duitse doelgroep. Een andere feature van Xing zijn de business pages. Dit is niet hetzelfde als een bedrijfspagina. Een business page is gericht op de multimedia van de sales en marketing van uw bedrijf. U kunt voor uw bedrijf verschillende business pages aanmaken. Op deze wijze kunt u verschillende producten of productgroepen bij verschillende doelgroepen positioneren. Ook bij een business page krijgt u inzage in wie uw pagina heeft bezocht en kunt u direct contact opnemen met de bezoekers.

Vergeet niet te netwerken

Voor Duitsers is vertrouwen erg belangrijk. Dit bereik je niet alleen door veel reclame te maken. Het werkt heel goed om op andere artikelen te reageren, posts van branchegenoten te liken of te delen, zelf af en toe een relevant bericht te plaatsen en je opgebouwde Xing-contacten regelmatig te onderhouden. Geduld is op Xing een schone zaak. Uw bijdragen en activiteiten in Xing-groepen binnen de branche zorgen ervoor dat u als relevant en betrouwbaar te boek komt te staan. Vervolgens zorgen de verwijzingen naar uw website en producten ervoor dat Xing-gebruikers ook daadwerkelijk de website bezoeken.

Kanttekening

Een belangrijke kanttekening is dat u met Xing vooral inzet op de awareness fase binnen de marketingmix. Op Xing volgen mensen en bedrijven elkaar en wordt er vooral informatie gedeeld. Men is op Xing veel minder bezig met het zoeken naar diensten en producten. Daarom liggen de kosten per lead in eerste instantie hoger dan u bij Google campagnes gewend bent.

To Xing or not to Xing

Voor wie op de Duitse markt start met een klein budget en weinig mankracht is een Google campagne wellicht een voor de hand liggende eerste stap. Als u inmiddels al veel ervaring heeft met LinkedIn in Nederland, kunt u deze aanpak ook doorvertalen naar de Duitse markt. Wie echter serieus werk wil gaan maken van het bereiken van een groot deel van de Duitse zakelijke markt, kan niet om Xing heen. Dat merkt ook Andreas Giese, CEO van Dexport, specialist voor online marketing in Duitsland. “De content marketing strategie is essentieel voor succes met Xing. Het beste betrek je specialisten hierbij. Ga niet voor een korte termijn resultaat.” Daarnaast blijft het social media gedrag van de Duitser anders dan dat wij gewend zijn. Het is daarom aan te raden om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Ga in gesprek met vakgenoten en bezoek evenementen. Alleen zo kan je het snel veranderende landschap en de wensen van de Duitse zakelijke markt bijhouden en er op inspelen.

Op 3 oktober aanstaande organiseert Dexport het CrossBorder Event. Kom te weten hoe uw bedrijf internationaal kan groeien en ontdek alle ins and outs van onder andere de Duitse markt.

Kevin
biografie

Volg ons online!

1,842FansLike
97VolgersVolg
500VolgersVolg
998VolgersVolg
43AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

5 tips voor de perfecte Black Friday landingspagina

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Black Friday in Duitsland: dit moet je weten

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Featured Snippets: de strijd om positie 0

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.