Duits BTW-nummer aanvragen, moet dat?

Wanneer u operatief bent in zowel Nederland als Duitsland, dan krijgt u te maken met verschillende BTW-tarieven en de wetgeving die hierbij hoort. Nu is de wetgeving van één land al lastig, maar wanneer u rekening moet houden met twee landen is het handig om te weten wanneer u als ondernemer op de Duitse markt een BTW-nummer moet aanvragen. Het is goed om in het achterhoofd te houden dat ieder land binnen de Europese unie zijn eigen BTW-grens heeft. Voor zowel de particuliere en de zakelijke markt. In dit artikel leggen we kort uit wanneer en waarom u een Duits BTW-nummer moet aanvragen.

Business-to-consumer

Levert u goederen vanuit Nederland aan een Duitse particulier?

Wanneer u goederen levert vanuit Nederland aan een Duitse particulier valt u onder de ‘regeling voor afstandsverkopen’. Door deze regeling bent u verplicht om vanaf €100.000 (excl. BTW) BTW af te dragen aan de Duitse belastingdienst. De BTW dient voor de rest van het jaar én het jaar daarop te worden afgedragen. Handig om te weten; wanneer u BTW afdraagt in Duitsland kunt u het Duitse BTW-tarief hanteren. Het BTW-tarief, ook wel ‘Mehrwertsteuer’ genoemd, is in Duitsland 19%. Wanneer u BTW-plichtig bent in Duitsland moet u beschikken over een Duitse BTW-nummer, een zogenoemde MwSt. ID. U kunt overigens altijd het Duitse BTW-tarief hanteren, hiervoor hoeft u dus niet eerst de omzetgrens van €100.000 te behalen.  

Een magazijn in Duitsland?

Als u voorraad heeft liggen in een Duits magazijn (dit geldt ook voor Amazon FBA) en u levert direct aan Duitse particulieren, dan bent u eveneens BTW-plichtig aan de Duitse belastingdienst. Een uitzondering hierop is “Lieferschwelle“; transport van een ander land via Duitsland. Buiten de aangifte en het BTW-nummer moet u in Duitsland ook een BTW-id-nummer aanvragen. Dit is in Duitsland niet hetzelfde nummer als in Nederland. Bijvoorbeeld omdat een klant wellicht aan zijn leverancier rechtstreeks bij Amazon laat afleveren.

Business-to-business

Bij de verkoop van producten aan bedrijven in het buitenland worden de  goederen belast in het land waar deze naar toe gaan. In Nederland kunt u  dan het 0%-tarief toepassen.  In dit geval is er sprake van een zogenoemde intracommunautaire levering en hoeft u geen BTW in rekening te brengen (verleggingsregeling). Binnen de business-to-business markt kunnen complexe situaties ontstaan – denk bijvoorbeeld aan een ‘driehoeksverhouding’ tussen een afnemer, leverancier en fabrikant- waardoor u tóch een Duits BTW-nummer nodig heeft. Het is overigens altijd belangrijk BTW-rechterlijk de goederenstroom te volgen, omdat hier bijvoorbeeld bij driehoeksverhoudingen situaties btw-rechtelijk kunnen ontstaan. Een voorbeeld: bestelt uw klant bij zijn leverancier die zelf leverancier is en goederen rechtstreeks naar uw klant verzendt, dan zijn er meerdere ondernemers bij de levering betrokken en dit kan BTW-technisch voor lastige situaties zorgen.  Verder is de onlinehandel in Duitsland juridisch/civielrechtelijk moeilijker dan in vergelijking met Nederland en daarom adviseren wij altijd een specialist in te schakelen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Besteed aandacht aan uw factuur en de kleine letters

Let erop dat u zich dient te houden aan de formele regels rondom het opstellen van een factuur. U moet bijvoorbeeld duidelijk vermelden dat de BTW is verlegd naar de klant in Duitsland. Ook moet uw Duitse BTW-nummer en het MwST. ID nummer van de klant op de factuur staan. Indien nodig kunt u hier een Duits BTW controleren. Ook willen wij u graag als advies meegeven dat u elk kwartaal de omzet uit intracommunitaire leveringen dient op te geven bij de belastingdienst. Dit kunt u doen middels de ‘Opgaaf Intracommunautaire Levering’. De meeste particuliere klanten vragen vaak  niet naar en rekening en is dit ook niet verplicht, maar tegenover een bedrijf moet u een rekening stellen (wetboek: Führt ein Unternehmer Lieferungen oder sonstige Leistungen aus, ist er berechtigt, Rechnungen auszustellen. Ist der Leistungsempfänger ein Unternehmer, der die Leistung für sein Unternehmen bezieht, oder eine juristische Person, ist der Leistende zur Rechnungsstellung innerhalb von 6 Monaten nach Ausführung der Leistung verpflichtet). Wilt u weten hoe u een Duits BTW-nummer kunt aanvragen of zoekt u ondersteuning bij uw BTW-aangifte? Neem dan contact op met ons voor meer informatie. ]]>

Volg ons online!

1,851FansLike
94VolgersVolg
500VolgersVolg
1,007VolgersVolg
42AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

Nieuwe Duitse wetgeving raakt Amazon verkopers per 1 oktober 2019

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.

‘Snel internationale meters maken in koffie’

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.

‘Marketing is geen tool, het is wat we doen’

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.