Duitse e-commercemarkt groeit

Home / Insights / E-commerce Duitsland / Duitse e-commercemarkt groeit

Duitse e-commercemarkt groeit

De Duitse e-commercemarkt groeit, dat is wel duidelijk, ook al verschillen de branche-experts met elkaar van mening met betrekking tot de omvang van de groei. De meest optimistische prognose van de BVH (de bondsvereniging van de Duitse verzendhandel) geeft voor 2011 een omzet van 32,4 miljard euro aan. De HDE (Handelsvereniging Duitsland – Detailhandel) daarentegen heeft de omzet in 2011 met 26,1 miljard euro aangegeven.

Wie heeft er gelijk?

Het verschil zit voornamelijk in de onderzoeken zelf. De HDE baseert haar cijfers op een onderzoek onder  Duitse bedrijven; de BVH heeft de uitgaven van de consumenten onderzocht.

Om tot een realistische prognose te komen raadpleegt de HDE branche-experts en aangesloten bedrijven. Bovendien worden voor marktsegmenten waarin directe cijfers moeilijk te verkrijgen zijn, schattingen gemaakt op basis van marktmonitoring.

De op deze manier verkregen data voorspelden voor 2011 een groei van de e-commercemarkt van 10% naar 26,1 miljard euro. Voor 2012 wordt zelfs 13% groei voorspeld, waardoor de totale omzet zal groeien naar circa 30 miljard euro. Het onderzoek maakt geen onderscheid tussen producten en diensten. Het onderzoek van de BVH is duidelijk gefocust op de consument. Tijdens het gehele jaar 2011 werden in een representatief onderzoek 30.000 consumenten ouder dan 14 jaar ondervraagd. Centraal onderwerp van het onderzoek was het uitgavegedrag en de consumptie van online diensten. De prognosecijfers zijn gebaseerd op een voorlopige evaluatie van de cijfers uit de eerste zes maanden in 2011. Het volledige onderzoek wordt volgens de website van de BVH de komende weken gepubliceerd.

Het onderzoek van de BVH leidde tot een totale e-commerceomzet van circa 32,4 miljard euro, wat een groei van 7% evenaart. De BVH maakt echter wel verschil tussen diensten en producten, waardoor een verrassend resultaat tevoorschijn kwam: terwijl de online omzet uit de verkoop van producten in 2011 vergeleken met 2010 met 17% naar 21,48 miljard euro groeide, kromp het segment online diensten met 9% naar 10,92 miljard euro!

Als we de groei van 2011 doortrekken naar 2012, dan komen we uit op meer dan 34 miljard euro (producten & diensten). Als de online verkoop van producten weer met 17% groeit, dan wordt er in 2012 voor 25 miljard euro online verkocht.

admin
admin
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter