E-mailmarketing in Duitsland? Ja natuurlijk!

E-mail marketing DuitslandVeel Nederlandse bedrijven vergeten e-mailmarketing toe te passen in Duitsland. Dat is begrijpelijk, want in de startfase is het nog niet leuk om voor enkele nieuwsbrieflezers een e-mail op te stellen. Traffic bij Google inkopen lijkt aanlokkelijker vanwege het snelle effect. Toch is geen e-mailmarketing vanaf de start een gemiste kans! Tegenwoordig kun je e-mails namelijk delen (social media), automatiseren (tijdwinst) en personaliseren (effectief). E-mailmarketing kent openingspercentages van 26% en klikpercentages van 11,8%. Onderzoeken hebben aangetoond dat Duitse consumenten wel nieuwsletters van bedrijven willen ontvangen (88%), maar dat ze ook bang zijn voor oplichters en spammails (90%). Hiertegenover staat dat slechts 33% van de socialmediagebruikers het leuk vindt om fan te worden van een ondernemer en nieuws van dat bedrijf te lezen! E-mailmarketing is door de lage kosten het efficiëntste online marketingkanaal: door sterke optimalisatie is een ROI van 50:1 niet buitengewoon. Bovendien wordt tegenwoordig een kwart van de Duitse online omzet geïnitieerd door een e-mail! Gezien de efficiëntie van dit kanaal zou het echter het tegenovergestelde moeten zijn. Nederlandse bedrijven krijgen in Duitsland te maken met een grotere markt, meer concurrentie en dus hogere marketingkosten en consumenten die nog achterlopen op de Nederlanders. De klikketen is langer en de kliks zijn duurder, de kosten per conversie automatisch ook. Geoptimaliseerde e-mailcampagnes zijn een middel om dure bezoekers die nog niet meteen willen kopen in ieder geval op te vangen in een goedkoper kanaal, om ze alsnog te kunnen benaderen. Een geslaagde e-mailcampagne is gebaseerd op relevantie Uiteraard, dat is volkomen logisch, niemand wil tenslotte nutteloze e-mails lezen. Maar wat is relevant voor de lezer? Hoe vaak, op welke dag en welk tijdstip? De laatste drie punten kunnen simpelweg getest worden, dit is met de meeste e-mailprogramma’s eenvoudig mogelijk. De relevantie van de inhoud is de grootste uitdaging: wat spreekt de lezer zo aan dat hij de mail opent, leest, klikt en bij voorkeur meteen koopt? Personalisering – een succescase Ook dit voorbeeld uit de modebranche is in principe logisch. Een vrouw in de 30 wil tenslotte geen nieuwsletter met seniorenkleding ontvangen. Deze gedachte is de basis voor het succesvolle e-mailsysteem van C&A in Duitsland. De kern van de e-mailcampagne moest de doelgroepenspecifieke communicatie zijn om verschillende doelgroepen te motiveren en te activeren. C&A heeft alle gebruikers ingedeeld in verschillende profielen door variabelen als leeftijd, geslacht, modebewustheid, merkvoorkeur etc. te gebruiken. Op basis van zijn gebruikersprofiel ontvangt elk abonnee een eigen nieuwsletter, afgestemd op zijn behoeften. Dit systeem is zowel individueel relevant als kostenefficiënt. Elke e-mail bestaat uit een universele kop en footer (uitschrijfmogelijkheid) en een individueel contentgedeelte. Het contentgedeelte bestaat uit een afbeelding en specifieke productaanbiedingen passend bij het gebruikersprofiel. Alle teksten worden per doelgroep getest, zodat de optimale tekst, de optimale aanbiedingen en afbeeldingen per gebruikersprofielgroep geïdentificeerd kunnen worden. C&A heeft met dit systeem duidelijk hogere openingspercentages, minder uitschrijvers en meer nieuwe klanten weten te realiseren. Personalisering en segmentering horen absoluut bij de actuele toptrends, waarmee nog zeer veel te winnen valt. Geautomatiseerde personalisering maakt automatische een-op-eencommunicatie mogelijk, zonder persoonlijke inzet van de verkopende partij. Op basis van de gebruikersprofielen kunnen actuele e-mailsystemen de nodige content gewoon van de website zelf halen of deze kan van tevoren voorbereid worden. Individuele real-time communicatie en bewezen successen zonder veel moeite en kosten – dat maakt e-mailmarketing ook voor in Duitsland startende bedrijven zeer interessant. Bronnen: Torsten Schwarx, Absolit, DMEXCO; Ulf Richter, Optivo, DMEXCO; Epsilon International, Trend- und Benchmarkstudie 2011)]]>

Volg ons online!

1,852FansLike
93VolgersVolg
500VolgersVolg
1,011VolgersVolg
40AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

Bereik Duitse bedrijven via de Duitse LinkedIn: Xing

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.

Jouw merk in Duitsland: een nieuwe impuls

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.