Erdbeerprofi.de plukt vruchten in crisistijd

De coronacrisis heeft zijn weerslag op de economie en e-commerce in Duitsland. In dit artikel nemen we een kijkje bij Erbeerprofi.de. De Duitse webshop, die aarbeienplantjes verkoopt, ziet haar verkoop door het dak schieten nu Duitsland thuis moet blijven. Een inzicht in een goedlopend familiebedrijf in crisistijd.

Hoe het allemaal begon
In 1956 richtte Arnold Henselmans het familiebedrijf Henselmans op. Het bedrijf ging later over op zoon Joost, die nu samen met zijn broer werkzaam is in het bedrijf. Joost is verantwoordelijk voor de marketing en onderhoudt het contact met de klanten. Zijn broer focust zich op het telen. Oorspronkelijk was het bedrijf gericht op het het telen van aardbeien, uien en wortels, maar al snel werd de populariteit van de aarbeienplantjes duidelijk. Ook particulieren kwamen vanuit heel het land naar de Noordoostpolder om de plantjes te kopen. Ongeveer een jaar nadat de broers de business hadden overgenomen begon de wereld van de e-commerce te lonken. Wat nu als we de plantjes online gaan verkopen? Nu, acht jaar later, kunnen Joost en zijn broer terugkijken op een geslaagde stap. 

Crossborder uitvliegen
Al snel kon het bedrijf uitbreiden naar België en Duitsland. Lang speurwerk was niet nodig voordat zij vier jaar geleden terechtkwamen bij Dexport. Erbeiprofi.de werd opgericht waarna alle Duitstalige landen werden bediend. Voornamelijk via de eigen Duitse webshop en Amazon. Volgens Peter Meinhardt, mede eigenaar en verantwoordelijke voor de e-commerce in Duitsland, is Amazon het belangrijkste groeikanaal. Ook is ebay kleinanzeigen, de Duitse versie van Marktplaats, een belangrijk kanaal voor hen. “Hier plaatsen we advertenties waarover mensen vragen kunnen stellen middels een soort service hotline.” Verder zijn de kranten een belangrijk kanaal voor het bedrijf. Zowel online als offline doen ze promoties en werken ze met kortingscodes. Hun doelgroep, de 55-plussers lezen nog veel kranten en in het bijzonder tijdens de coronacrisis merken ze groei door advertising in Duitse (tuin)kranten.

De impact van de coronacrisis
Ook Erbeerprofi.de merkt de enorme impact van de crisis. “We maken niet alleen aardbeienplanten voor particulieren, maar ook voor professionele kwekers. Dat ligt door de crisis nu nagenoeg even helemaal stil.” Aldus Joost. Voor de e-commerce kant heeft de crisis echter vooral een hele positieve uitwerking. De verkoop ging al kort na de lockdown in Duitsland door het plafond, merkte ook Peter. “Duitsland heeft sowieso al een grotere Do-It-Yourself markt. Hobbytuinen is in Duitsland heel populair, vooral In het oosten. Nu mensen thuis zitten zien we dat de verkoop enorm is gestegen. Deels omdat mensen meer tijd hebben om zelf te verbouwen, anderzijds omdat ze het gevoel krijgen door de lockdown nu wel te moeten.” Dat de Duitse consument juist nu graag zelfvoorzienender wil worden zorgt dat het familiebedrijf uit de Noordoostpolder nu overuren draait.

Stress
Volgens Peter hebben ze sinds de crisis een webshop groei van tussen de 60 en 70 procent gemeten en op Amazon zijn ze zelfs met 140 procent gegroeid. Ze moeten dus aan de bak en dat het bedrijf van oorsprong gewend is om als een familie samen te werken, komt ook nu goed van pas. De hele familie wordt ingezet om te helpen waar nodig. Ouders, zus en partners die normaal werkzaam zijn als kapper en fysiotherapeut schieten nu te hulp. Het is een redelijk gekkenhuis op de boerderij van de familie Henselmans. “Qua volume hadden we niet zo snel op kunnen schalen. Afgelopen maandag kwamen er bijna 500 orders binnen. Op een normale maandag hebben we er misschien ooit maximaal 200 gehad.” Op de vraag of ze de enorme vraag van de Duitse consument nog wel aankunnen antwoordt Peter: “Wat betreft de online shop hebben we mogelijkheden genoeg, maar er moet natuurlijk ook nog iemand die dozen inpakken. We bereiken nu wel de grens en moeten even alles op alles zetten.” Reden tot stress is er volgens hem echter niet. “Ik had pas stress gehad als we nu geen stress hadden”, zegt hij lachend. 

De toekomst
Hoewel het bedrijf nu hoogtij viert ondanks de crisistijd blijven de broers en Peter nadenken over de crossborder toekomst. “Onze droom voor de toekomst is om het concept te franchisen naar andere Amazon landen”, aldus Joost. Om die droom werkelijkheid te laten worden moeten ze wel eerst iemand vinden die in dezelfde sector actief is en die dezelfde passie deelt. Op die manier willen ze andere markten dan de Nederlandse en Duitse bedienen. Dat is echter nog ver weg, voor nu hebben ze hun handen vol en plukt het familiebedrijf de vruchten van de coronacrisis. 

Redactie Dexport
Wij zijn gespecialiseerd in online marketing voor de Duitse markt. We delen onze kennis graag met jou. Advies nodig? Bel 088 339 76 78 www.dexport.nl

Volg ons online!

1,819FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
993VolgersVolg
47AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

MADE.com bouwt brand op met Duitstalige influencers

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Obelink wint Duitse harten met e-mailmarketing

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

SB Supply stort zich op B2C markt tijdens coronacrisis

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.