Featured Snippets: de strijd om positie 0

Veel Nederlandse bedrijven veroveren de Duitse markt door online te adverteren.
Een grote uitdaging daarbij is om de SEO traffic mee te laten groeien. Voor een organische groei heb je backlinks, content en ook technische optimalisaties nodig. Volgens een onderzoek van Authorityhacker.com wordt de beste positie in het organische verkeer in 50% tot 65% van de gevallen gedomineerd door een Featured Snippet. In 2017 lag dit percentage volgens ahrefs.com nog bij 12%. Genoeg reden om dit fenomeen nader te bekijken. Wat houdt een Featured Snippet precies in? Wat zijn de voor- en nadelen en hoe zorg je er voor dat je website kans maakt op deze populaire positie in de zoekresultaten?

Door: Katharina Becking, Online Marketing Consultant Dexport

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten. Dit antwoord wordt direct onder eventuele betaalde advertenties en nog boven alle andere organische zoekresultaten getoond. Voor websites die op deze zogenaamde ‘positie 0’ komen te staan kan dit een grote kans zijn om meer organische bezoekers naar de website te trekken en de concurrentie achter zich te laten. 

Hoe ziet een Featured Snippet eruit?

Een Featured Snippet kan verschillende vormen aannemen: enkel tekst, een lijst, tabel of zelfs een video. De tekst in het Snippet wordt rechtstreeks en automatisch door Google aangemaakt, gebaseerd op de gegevens vanuit de desbetreffende pagina. Dit soort uitgelichte zoekresultaten zijn al bekend door bijvoorbeeld de Knowledge Graph. Bij een Knowledge Graph is de gestelde informatie echter afkomstig vanuit de Google database zelf of vanuit een website met een zeer hoge autoriteit. Bij een Featured Snippet daarentegen haalt Google het antwoord op bij derden en voegt de link naar de desbetreffende website toe. Tekstuele Featured Snippets bestaan meestal uit één alinea en hebben een gemiddelde lengte van ongeveer 40 tot 50 woorden.

Voorbeeld van een Featured Snippet:

Voorbeeld Knowledge Graph/Rich answer:

Volgens de Duitse SEO-tool Sistrix wordt een groot deel van de tekstuele Featured Snippets gemaakt op basis van Wikipedia-vermeldingen. Toch is het interessant om te zien dat inmiddels steeds meer Snippets ook van websites komen die een minder groot bereik hebben en niet op positie 1 ranken. Doorslaggevend zijn onder meer ook de CTR, sessieduur en bouncerate van de betreffende pagina. 

Het leuke aan een Featured Snippet is dat deze boven de organische zoekresultaten verschijnt. In vergelijking met het universal search resultaat verplaatst een Featured Snippet geen organisch resultaat. Daarom wordt deze Snippet met ‘positie 0’ getiteld. Vaak wordt bij een Featured Snippet ook een afbeelding aan de tekst toegevoegd. De afbeelding hoeft hierbij niet van dezelfde website afkomstig te zijn dan de tekst. Hieronder is een Featured Snippet in de vorm van een lijst te zien waarbij duidelijk te zien is dat Google de tekst en de afbeelding uit twee verschillende bronnen haalt. 

Hoe maak je kans op een Featured Snippet?

Zoals gezegd hoeft de website voor de zoekterm niet op positie 1 te ranken. Ook een zoekresultaat in de top 10 kan als Featured Snippet op positie 0 terecht komen. Google bepaalt zelf voor welke zoekopdrachten een Featured Snippet wordt getoond en welk domein hiervoor wordt gebruikt. Je kan dan ook niet expliciet aangeven dat je voor een Featured Snippet in aanmerking wil komen. Google selecteert het deel van de website dat het meest concrete antwoord geeft op de zoekopdracht van de gebruiker. Featured Snippets verschijnen in Duitsland meestal als antwoord op W-vragen zoals: Wer, Wie, Was, Wo, Welches, Warum. 

Ten eerste is het belangrijk om te weten welke vragen je wil beantwoorden. Hiervoor kunnen tools als Google Suggest of Answer the public worden gebruikt. Zijn voor bepaalde vragen al Featured Snippets beschikbaar en staat je website in de top 10? Dan kan je kans maken op de geliefde pole position. Zorg ervoor dat je kwalitatief en relevant informatie geeft op de vraag en geef deze informatie gestructureerd op de website weer. Tabellen, lijsten, afbeeldingen video’s en ook een logische headerstructuur zorgen voor uitgesproken en overzichtelijke informatie.  

Om voor een Featured Snippet in aanmerking te komen is het niet noodzakelijk om gebruik te maken van zogenoemde ‘structured data’, voor een tabel of lijst kan het echter behulpzaam zijn de content met de bijhorende code te markeren. 

Positie 0 – vloek of zegen?

Een voordeel van een Featured Snippet is uiteraard het bereiken van de ‘positie 0;. De zichtbaarheid van de website wordt verhoogd en ook de CTR kan een positieve ontwikkeling doormaken, doordat de link naar de eigen website boven alle andere organische zoekresultaten komt te staan. Ook de opmaak van de Featured Snippet is opvallend en roept vertrouwen op bij de gebruikers omdat de pagina door Google als betrouwbaar wordt beschouwd. 

Voor- en nadelen liggen vaak dicht bij elkaar en dit is ook bij het Featured Snippet het geval. Want als een Featured Snippet alle benodigde informatie al geeft, hoeft de gebruiker niet op de link te klikken. Zo kan een Featured Snippet dus soms tot minder clicks leiden. Daarom is het zeker belangrijk de CTR van de betreffende URL’s in de gaten te houden. Als blijkt dat door een Featured Snippet minder verkeer binnen komt, is het mogelijk om in de broncode van de betreffende pagina aan te geven dat deze niet gebruikt mag worden voor een Featured Snippet. 

Om dit effect van een Featured Snippet te voorkomen is het aan te raden om ervoor te zorgen dat Google niet de volledige informatie in de Snippet gebruikt. Bij een tabel of een lijst geeft Google vaak niet de volledige informatie weer. Deze zijn dan ook uitstekend geschikt voor een Featured Snippet omdat de gebruiker gestimuleerd wordt om verder door te klikken naar de website. In het voorbeeld hieronder is dit duidelijk te zien. De tabel is in de Featured Snippet niet volledig te zien en Google geeft aan dat er nog meer informatie beschikbaar is op de website. 

Advies

Het kan voordelig zijn om op positie 0 te belanden met een Featured Snippet. Vooral als je op de website reeds een kennisbank of een informatief blog ter beschikking stelt en deze artikelen in de top 10 ranken kan dit een kans zijn (zie Featured Snippet hieronder). Indien de concurrent op positie 0 met een Featured Snippet staat is het zeker de moeite waard om content optimalisaties uit te voeren en de concurrent van de troon te stoten. 

Volg ons online!

1,841FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
998VolgersVolg
45AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

5 tips voor de perfecte Black Friday landingspagina

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Black Friday in Duitsland: dit moet je weten

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Featured Snippets: de strijd om positie 0

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.