Het geheim van CrossBorder e-commerce

Wat is dé internationale succesformule? Dat wil natuurlijk iedereen weten. Een manier om hierachter te komen is het leren van succesvolle bedrijven. Wat is het geheim van de snelstgroeiende bedrijven uit de CrossBorder Top 30 en de winnaar van de CrossBorder Award? Ruim 50% van de snelst groeiende internationaal georiënteerde bedrijven, verkoopt via hun eigen webshop én marketplaces. Opvallend is dat het snelstgroeiende CrossBorder bedrijf, de nr. 1 in de Top 30, DisQounts International B.V., de groei realiseerde met enkel de verkoop via marketplaces en dealsites. Verkopen via Marketplace is dus zeker een van de succesfactoren voor het verkopen over de grens. Logisch, want via marketplaces bereik je gemakkelijk consumenten in andere landen. Een webshop is wel belangrijk wanneer je een merk wilt opbouwen. Dat zagen we bij FatBoy, winnaar van de CrossBorder Award voor de beste internationale marketingcase. Wat je ook kiest; marketplaces, eigen webshop of een combinatie, er zijn 3 duidelijke fases te onderscheiden die internationale e-commerce bedrijven doorlopen.
 
1) Het begint met België
België is het land waar vaak de eerste internationale stap wordt gezet. Alle CrossBorder Top 30 bedrijven zijn, in meer of mindere mate, actief bij onze zuiderburen. Logisch, want met 7 miljoen online shoppers en bijna 10 miljard euro e-commerce omzet is dit een interessante eerste afzetmarkt, waar je relatief snel kunt starten vanwege het grote Nederlandse taalgebied. Net als in de thuismarkt, is Bol.com in België voor veel Nederlandse bedrijven de eerste marketplace waar zij producten aanbieden.
Met de SEO van de .nl webshop doen bedrijven direct mee op Google.be en wordt vooral met Nederlandstalige CPC en affiliate campagnes gewerkt. Dit kan eenvoudig vanuit de bestaande Nederlandse infrastructuur worden opgezet. Wat betreft lokalisatie verandert er nauwelijks wat ten opzichte van de Nederlandse webshop. Wel wordt de populairste betaalmethode Bancontact/Mister Cash toegevoegd en de logistiek op België aangepast.
Wat verder opvalt bij bedrijven met een webshop is dat 88% internationale verzending aanbiedt, maar dat slechts 13% van de van de aankopen uit het buitenland komt.
 
2) Uitbreiden en lokaliseren
De meeste CrossBorder Top 30 bedrijven zijn met name actief binnen Europa. Na België is Duitsland het populairst, gevolgd door Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Via marketplaces kun je monitoren of jouw producten aanslaan buiten je thuismarkt. In verhouding tot het opzetten van een compleet gelokaliseerde en vertaalde webshop is het aanbieden van je producten op internationale marketplaces relatief eenvoudig. Natuurlijk moet je je assortiment vertalen en investeren in de vindbaarheid op de marketplace, maar je hoeft de consumenten niet naar het platform te trekken. Amazon is internationaal het interessantst voor Nederlandse bedrijven en relatief gemakkelijk aan te sluiten. In Duitsland zijn Amazon en eBay verantwoordelijk voor 66% van de e-commerce omzet. Andere populaire marketplaces zijn eBay, Cdiscount, Otto, La Redoute en Real.de. Verkopen je producten goed via marketplaces, dan kun je besluiten om een gelokaliseerde webshop op te zetten. Je weet immers dankzij de verkopen op de marketplace wat je topproducten zijn. De productpagina’s voor die producten moet je SEO-optimaliseren en pushen via SEA en social media. Zo versterken de marketplaces en je eigen webshop elkaar.
Het grootste struikelblok voor de internationale consument is de Nederlandse taal. Voor internationaal succes moet je uitbreiden en lokaliseren. De webshops van de CrossBorder bedrijven zijn het vaakst opgezet in het Duits, Frans en Engels. De keuze voor deze landen komt niet zomaar uit de lucht vallen. Met een Duitstalige webshop bereik je een groot deel van Oostenrijk en Zwitserland, in het Frans bereik je Wallonië en Luxemburg. Engels, voor het Verenigd Koninkrijk, is wereldwijd het meest geaccepteerd.
In Europa bereik je potentieel 445.7 miljoen e-commerce consumenten. Bij internationale expansie speelt lokaliseren een belangrijke rol. Naast een goede seo-geoptimaliseerde vertaling moet je rekening houden met de verschillende verzend- en betaalmethodes, keurmerken en juridische specificaties in een land. Hoe meer het lijkt alsof je webshop daadwerkelijk uit het land van de consument komt, hoe groter het vertrouwen is, hoe eerder de consument koopt.
Het hebben van een internationale webshop is één ding, de consument moet je vervolgens wel vinden. Dat vraagt om een investering in performance marketing. Het is een uitdaging om in buitenlandse markten een marktaandeel te veroveren bij Google, Google Shopping of social media. Door de lage naamsbekendheid en het niet hebben van jarenlange geoptimaliseerde CPA campagnes zijn de kosten per nieuwe klant vaak een stuk hoger dan in de thuismarkt. Daarnaast ontbreken de ‘gratis’ kanalen zoals goede SEO posities (lage backlink autoriteit), een grote e-mail database en direct verkeer naar de website. De meeste Top 30 bedrijven realiseerden internationale groei met hun eigen webshop door native speakers aan te nemen of door de marketing uit te besteden aan gespecialiseerde bureaus.
 
3) Merkopbouw en focusmarkten
Als je met performance marketing het eerste spreekwoordelijke plafond bereikt dan gaan de bedrijven over op merkopbouw in hun focusmarkten. Dat zie je duidelijk terug bij de inzendingen voor de CrossBorder Award, de prijs voor de beste internationale marketingcampagne. De genomineerden voor de Award gaven allemaal aan dat de marketingbudgetten van offline naar digital zijn verschoven. In een enkel geval werd de campagne ondersteund met zichtbaarheid rondom relevante programma’s op TV.
De genomineerde CrossBorder Award bedrijven; Eurail, Amsterdenim, Body & Fit, NorthSails en Fatboy startten met een creatieve video campagne rond hun product. Ondanks dat de bedrijven vijf totaal verschillende producten en doelgroepen hebben, is de aanpak redelijk gelijk; verspreiding van de boodschappen ging voor een groot deel via Youtube, programmatic Display en social media.
FatBoy werd door de jury uitgeroepen tot winnaar van de CrossBorder Award 2018. FatBoy laat met de Lamzac-campagne zien dat effectieve productmarketing een heel effectieve manier is om de e-commerce omzet te boosten in Europa. Tijdens de Lamzac-campagne konden mensen de ‘The Laziest Job’ winnen. Een maand lang roadtrippen en chillen met 2 of 3 vrienden. Daarvoor moesten mensen zich aanmelden. Hiermee creëerde Fatboy veel awareness en user generated content. De Lamzac werd enthousiast ontvangen in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.
Conclusie
De eerste quick-win om crossborder te verkopen start je met marketplaces en je webshop openstellen voor de Belgische klant. Als je kiest voor Europese verzending, zorg er dan in ieder geval voor dat je website goed vertaald is en gelokaliseerd met passende bezorg- en betaalmethodes, zeker voor key markets. Met een Duitse website bereik je niet alleen de Duitse consument, maar ook consumenten in Oostenrijk en Zwitserland. Als je internationale webshop goed opgezet is dan moet je gaan investeren in merkopbouw. Met een goed doordachte marketingcampagne rondom een product met PR waarde kun je met een relatief klein budget al veel bereiken. Als je actief bent met een eigen webshop en op de grootste marketplace in een land, versterkt dat je marktpositie. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

[vc_video title=”The best of CrossBorder E-commerce” link=”https://youtu.be/yjGJXwzAXnw”]
]]>

Volg ons online!

1,847FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
1,006VolgersVolg
43AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

Dit zijn de grootste online webshops in Duitsland van 2019

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.

Nieuwe Duitse wetgeving raakt Amazon verkopers per 1 oktober 2019

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.

‘Snel internationale meters maken in koffie’

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.