Kunststoffplattenonline.de wapent tegen Coronacrisis met Kuch-scherm

De coronacrisis zorgt voor lastige tijden voor ondernemers en e-commerce managers en de economie krijgt flinke klappen te verduren. Toch zijn er bedrijven die er op een slimme manier mee omgaan. In dit artikel zetten wij Online Plastics Group in de schijnwerpers. Het bedrijf bracht een standaard scherm op de markt waarmee winkels hun personeel kunnen beschermen tegen de verspreiding van het coronavirus. Wat is het verhaal achter dit goedlopende crossborder bedrijf en hoe spelen zij in op de crisis? 

Hoe het begon
In september 2014 startten Jonathan Opdam en Geert van Groningen Kunstofplatenshop.nl. De expertise van Geert, die werkzaam was als interieur standbouwer, werd aangevuld door de marketing skills van Jonathan, die zijn eigen marketingbureau heeft. De twee speelden in op de vraag naar online verkoop van kunststof plaatmateriaal. “Je zag toen veel fysieke bedrijven die naast hun zagerijen wel online verkochten, maar je moest bijna scheikunde gestudeerd hebben om daar als leek iets van te snappen.” Aldus Max Bisseling die een jaar na de oprichting de e-commerce kwam ondersteunen.

De stap naar Duitsland
En sinds zijn komst heeft hij niet stil gezeten. Al snel begon hij met het opstarten in Duitsland met Kunststoffplattenonline.de waarna België, Oostenrijk, de UK en Frankrijk volgden. De start in Duitsland begon veelbelovend tot er ineens een dropping in het verkeer plaatsvond. “Op een gegeven moment kregen we een soort strafkaart van Google. We weten nog steeds niet precies wat dat geweest is, maar we hebben toen besloten om meerdere domeinnamen en webshops op te zetten”. Volgens Max is Duitsland zo’n grote en belangrijke markt dat het risico te groot is om geen gebruik te maken van meerdere domeinen. In heel Europa zijn er om die reden 10 actieve domeinnamen en webshops. “Je moet je kansen spreiden,” aldus Max.

Een bureau is key
Inmiddels mag Online Plastics Group zich een echte crossborder speler noemen nu zij actief zijn in zes landen. Opvallend is dat zij vanaf het begin heel bewust zoveel mogelijk per land wilden uitbesteden. Er werd nog even een poging gedaan om zelf de klantenservice op zich te nemen, maar ook dat werd al snel uitbesteed. “De belangrijkste reden dat wij zoveel mogelijk met bureau’s samenwerken zijn de natives. Zij kennen het land, de consument en beheersen de taal gewoon het beste. Dat is heel belangrijk”. Ook nu het bedrijf veel landen bedient is het fijn om met bureau’s samen te werken en de supervisie te behouden. “Het fijne aan het werken met bureau’s is dat je snel kunt schakelen. Als iets voor een land goed werkt kunnen we dat via onze bureau’s makkelijk doorvoeren naar andere landen.” 

Kanalenmix
In Duitsland is het bedrijf actief met hun webshop, Amazon, Twitter, Pinterest en Youtube. Op dat laatste kanaal zijn ze voornamelijk organisch vindbaar met ‘how to’ klusvideo’s en uitleg over de materialen. Ze hebben recentelijk een native acteur gecast die ze inzetten in hun video’s. Op Pinterest zijn ze vindbaar via verschillende moodbords. Voor dit platform hebben ze ook geadverteerd in Duitsland. “Het is voor ons een uitdaging om een product dat niet creatief is van zichzelf, toch creatief op de markt te brengen. Daar zijn hobby platforms als Pinterest een goede oplossing voor.” 

De impact van de coronacrisis
Het bedrijf leverde voor de crisis alleen halffabrikaten, maar sinds de lockdown en de verscherpte maatregelen nu ook een eindproduct: het Kuch-scherm. “Sinds de lockdown hebben we samen met onze leverancier bedacht om ook standaard formaat schermen te gaan leveren.” Deze schermen die we kennen van de de kassa’s bij supermarkten en andere winkels worden in Nederland kassascherm, afscherming of coronascherm genoemd. In Duitsland staan ze bekend onder de naam Kuch-scherm. 

Uitdagingen
Er werden foto’s gemaakt en online gezet en de losse campagnes werden opgezet. Daarna ging het snel en heeft het bedrijf flink moeten opschalen. Inmiddels produceren ze in drie hallen en zelf de campagnes in ads zijn even gepauzeerd om op een gezonde manier te kunnen opschalen.“We staan in nauw contact met onze leveranciers en we draaien momenteel 12 uur per dag in shifts om alle klanten te kunnen bedienen. Mensen nu teleurstellen, in deze tijd, dat kan gewoon niet.” Hoewel de crisis voor veel kansen zorgt, is het ook een uitdaging. Zo zit Frankrijk bijvoorbeeld in volledige lockdown. “Je hebt bepaalde postcodes waar niet geleverd kan worden en we kunnen alleen verzenden naar prive adressen.. Daarbij mogen we in Frankrijk door de lockdown maar op een bepaald aantal dagen bezorgen, genoeg uitdagingen om rekening mee te houden dus.” 

Focus voor de toekomst
“In 3 tot 5 jaar willen wij marktleider zijn in heel europa”, laat Max zelfverzekerd weten. “Duitsland is voor ons door het grote zoekvolume echt ontzettend belangrijk. We merken dat Duitsland nu ook verreweg het hardst groeit door de crisis.” Wat de toekomst concreet gaat brengen weet natuurlijk niemand, maar Online Plastics Group heeft in ieder geval bewezen ook met onvoorspelbare en uitdagende situaties als het Coronavirus om te kunnen gaan.
Wil je ook meer succes in Duitsland en dat we jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Neem dan contact met ons op!
Redactie Dexport
Wij zijn gespecialiseerd in online marketing voor de Duitse markt. We delen onze kennis graag met jou. Advies nodig? Bel 088 339 76 78 www.dexport.nl

Volg ons online!

1,819FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
993VolgersVolg
47AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

MADE.com bouwt brand op met Duitstalige influencers

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Obelink wint Duitse harten met e-mailmarketing

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

SB Supply stort zich op B2C markt tijdens coronacrisis

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.