Obelink wint Duitse harten met e-mailmarketing

Je doelgroep op de juiste manier bereiken, dat is waar elke marketeer zich mee bezighoudt en merken investeren veel geld om nieuwe leads en klanten te werven. Voor de outdoorspecialist Obelink kan e-mailmarketing niet ontbreken in hun marketingmix. Dat werd vorig jaar wederom bewezen tijdens hun jubileumcampagne. Voor het 60-jarig bestaan werd een 360 graden campagne opgezet waar de hele gehele customer journey in kaart werd gebracht en social media, influencers en e-mailmarketing optimaal werden gecombineerd.

Duitsers als grootste fan

In 1959 richtte Jan Obelink het bedrijf op. Inmiddels zit de tweede en derde generatie in de directie. Obelink verkoopt online via hun eigen webshop en heeft een grote fysieke megastore in Winterswijk, aan de Duitse grens. Duitsland is om die reden erg belangrijk voor het familiebedrijf. Niet alleen is Duitsland de grootste afzetmarkt, ook komen de Duitsers heel graag fysiek naar de winkel. Obelink is voor onze Oosterburen een waar cultureel begrip geworden. Een bezoekje aan de winkel wordt door de Duitsers gezien als een dagje uit inclusief een hapje en een drankje. Ook is er door enkele Duitse consumenten een Obelink fangroep aangemaakt op Facebook, waarin inmiddels duizenden Obelink fans zich verenigd hebben, vertelt Heleen Beijers, team lead marketing. “De Facebookgroep Obelink Fans is opgericht door diehard fans. We hebben regelmatig contact met de beheerders en uiteraard verkrijgen we veel informatie over onze doelgroep via de Facebookgroep. Inmiddels staan we zelfs bekend als ‘Das Grosse O’.” 

Kanalen

Consumenten die zichzelf verenigen in een fangroep, het klinkt als de droom voor iedere marketeer. Toch gebruikt Obelink het Facebook kanaal niet direct om hun doelgroep te bereiken. Dat gaat voornamelijk via Google (organisch en betaald), via e-mailmarketing en via influencer marketing. Obelink is bewust niet actief op marketplaces omdat ze ook een ruim assortiment eigen producten verkoopt en wil investeren in de brand opbouw en binding voor langere tijd. “Loyalty staat hoog in het vaandel”. Aldus Heleen. 

E-mailmarketing

Ook e-mailmarketing is een belangrijk kanaal voor Obelink. Voor het 60-jarig bestaan van de kampeer- en outdoorspecialist werd er een e-mail campagne opgezet. In de campagne werd de klantreis van begin tot eind in kaart gebracht en werd de consument per e-mail begeleid tot en met het moment van thuiskomst. “Mensen konden zich aanmelden om met ons mee te reizen en vanaf daar hebben we de verschillende soorten klantreizen uitgeschreven. Aan de hand van informatie wat betreft bestemming, leeftijd, kinderen etc. konden we alles heel specifiek in kaart brengen.” Wanneer een consument aan had gegeven kinderen te hebben, kreeg hij of zij vlak voor vertrek nog wat vermaak toegestuurd voor de kinderen tijdens de autorit en wanneer men met een caravan op vakantie ging kon hij een e-mail verwachten met tips en video’s hoe hij deze in moet pakken.

“Gemiddeld opent één op de vier Duitsers (27,5%) een e-mail en slechts 4% klikt door. Het is dus belangrijk om de gebruiker zo specifiek mogelijk aan te spreken met relevante content. Doordat Obelink de mailings gepersonaliseerd heeft opgezet op basis van de customer journey, hebben ze buitengewoon goede resultaten bereikt. Als je met e-mailmarketing aan de slag wilt is het ook belangrijk om met de mobiele gebruiker rekening te houden en te testen welke dagen je de doelgroep het beste bereikt. In Duitsland is zaterdag een goede dag met hoge doorklikpercentages in de B2C markt”

Andreas Giese – CEO Dexport

Erkenning

De geautomatiseerde e-mail campagne was een groot succes en zorgde voor veel lof. Met de campagne wist Obelink vorig jaar zelfs een nominatie voor de CrossBorder Award 2019 binnen te slepen. “We hebben onwijs veel positieve reacties gekregen en niet onbelangrijk, we hebben onze database met duizenden e-mailadressen kunnen verrijken en uitbreiden,  dat kunnen we natuurlijk weer gebruiken om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.”

Heb jij het afgelopen jaar net als Obelink een internationale marketingcampagne opgezet en wil jij kans maken om dit jaar de CrossBorder Award te winnen? Bekijk dan de voorwaarden op de site en schrijf je in!

Redactie Dexport
Wij zijn gespecialiseerd in online marketing voor de Duitse markt. We delen onze kennis graag met jou. Advies nodig? Bel 088 339 76 78 www.dexport.nl

Volg ons online!

1,812FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
989VolgersVolg
47AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

Binnen vijf jaar wil Kemal Tas met Ledstores de complete Europese markt veroveren

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

EDC verovert de Duitse markt terug

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Tijdelijke verlaging Duits btw-tarief

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.