Online fashion shops: de verschillende customer journeys in de Duitse modebranche

Home / Insights / E-commerce Duitsland / Online fashion shops: de verschillende customer journeys in de Duitse modebranche

Online fashion shops: de verschillende customer journeys in de Duitse modebranche

De concurrentie binnen de Duitse modebranche is groot. Het aanbod is nog groter. De Duitse fashion markt wordt gekenmerkt door een aantal grote spelers op online gebied, zoals Zalando.de en Otto.de. Ook Amazon speelt een steeds belangrijkere rol binnen het fashion segment op de Duitse markt. Daarnaast Het is dan ook belangrijk om de behoeftes en wensen van de online modeliefhebber te kennen en op de juiste manier hierop in te spelen. Met het inzetten van een zorgvuldig uitgekozen marketingmix. Een eerste stap die u hierbij kunt nemen is het in kaart brengen van het segment waarin u zich bevindt als fashionspeler. 

Kijken, Nadenken, Kopen – In welk segment bevindt u zich?

De Duitse modemarkt kent talloze subgroepen; van sportkleding tot en met kleding uit het hoge segment. Omdat de productgroepen zo uiteenlopend zijn, is de weg van oriëntatie tot aankoop, ook wel customer journey genoemd, vaak divers en niet zonder omwegen. Kopers in het luxe segment denken bijvoorbeeld langer over een beslissing na, dan de consumenten uit het middensegment. Gemiddeld duurt een aankoop van luxe kleding ongeveer 12 dagen. Dit is ruim 300 uur. Ter vergelijking: modeliefhebbers uit het middensegment hebben hiervoor maar de helft van de tijd nodig, gemiddeld 144 uur. Kopers van sportkleding maken het snelste hun keuze maken. De sportievelingen gaan in 129 uur over tot het aanschaffen van hun outfit.

Hieruit kan worden geconcludeerd dat luxe klanten meer in aanraking willen komen met het merk en de online shop. Voor de online marketing betekent dit dat de klanten zoveel mogelijk met uw webshop moet bereiken. Concreet kunt u hiervoor  online remarketingstrategieën toepassen en Social Media inzetten. Dat potentiële klanten meer contactmomenten nodig hebben, betekent ook dat de conversieratio lager uitvalt: gemiddeld 1% ten opzichte van kopers in het middensegment fashion, hier ligt de conversieratio bij ruim 5%.

Favoriete aankoopdagen & devices

Afhankelijk van het segment wordt ook de aankoopdag bepaald. Terwijl 76% van de fashion consument binnen het luxe segment doordeweeks shopt, verkopen fashion winkels in het middensegment en sportkledingwinkels gemiddeld het meeste op zondag. Ook de maandagen en woensdagen presteren gemiddeld beter dan de andere dagen.

Verder dient u rekening te houden met verschillende devices. Een website met luxe kleding zal een groot gedeelte (17%) van de transacties via tablets verkopen. Ruim 31% van de overige luxe fashion kopers koopt via de mobiele telefoon, terwijl slechts een derde (10%) van de kledingshoppers uit het middensegment via hun mobieltje bestellen.

Op beide genoemde factoren kunt u slim met uw online marketingstrategie inspelen, denk aan uiteenlopende SEA mogelijkheden of e-mailmarketing. Zoals in iedere branche vormen ook in kledingbranche uitzonderingen de regel, dus begin met het verzamelen van voldoende data om verdere stappen te bepalen.

Domineer in de Duitse Fashion nichemarkt

Bijna elke vorm van marketing (als u het goed doet) is een vorm van niche marketing is. Als u zich met marketing richt op een specifieke doelgroep maakt u effectief gebruik van een niche(markt). Wat echter het gros van de bedrijven doet, is zich richten op een zo breed mogelijk publiek.

Als u beperkt bent in uw marketing budget of de middelen die u inzet, waarom gaat u dan de breedte in?

De laagste drempel voor de keuze van een consument is de prijs, als er niets anders is om de vergelijking aan te gaan, zal het grootste deel voor het goedkoopste alternatief gaan. Vechten tegen de moordende concurrentie heeft dus geen zin, zeker niet als u het om de prijs doet! Focussen op een nichemarkt is daarom erg slim. Het betekent dat u uw markt specificeert. Binnen een grote markt, zoals Duitsland, heeft u binnen de niche alsnog een zeer omvangrijke klantgroep die uw fashion collectie wil afnemen. Bekende voorbeelden hiervan zijn de merken zoals, LaDress, King Louie en Vingino. Merken waar het marketingteam van de Duitse markt met veel enthousiasme voor werkt.

Heeft u vragen over de verschillende customer journeys in de Duitse modebranche? Wilt u een gerichte marketingstrategie om fashion stevig uit te rollen binnen de Duitse markt? Wij helpen u graag.

Franciska
Franciska
Franciska is SEO-specialiste bij Dexport en gepassioneerd over het schrijven van unieke content voor verschillende doelgroepen. Haar studie in vertalen heeft ze aan de Universiteit van Wenen gevolgd en haar master in Meertalige Professionele Communicatie heeft ze op de KU Leuven afgerond.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

Social Media trends voor 2017 Duitsland