De 10 meest populaire social media kanalen in Duitsland

1. Facebook

De Duitse gebruiker vertoont een iets ander internetgedrag: hij is over het algemeen terughoudender in de interactie. Zo is hij bijvoorbeeld op Facebook lang niet zo scheutig met ‘likes’ of deelacties als de Nederlanders. Maar een Duitser, die uw Facebookpagina eenmaal volgt, is ook veel trouwer: terwijl een Nederlander bij één of twee onwelgevallige posts snel afhaakt, geldt voor de Duitser veel vaker “eenmaal klant – altijd klant” – en dat biedt mooie kansen! Wereldwijd is Facebook het grootste sociale medium met ruim 1,5 miljard actieve gebruikers per maand. Ook in Duitsland staat Facebook met stip op één, met zo’n 26 miljoen actieve gebruikers. In Nederland groeit het gebruik van Facebook nog altijd. In Nederland zijn er 9,8 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Een kleine kanttekening daarbij is dat dit aantal niet alleen het bezoek aan Facebook betreft, maar ook aan Facebook Messenger.

2. Google+

Waar Google+ in Nederland niet enorm groot is, heeft het in Duitsland tussen de 600.000 en 6 miljoen actieve gebruikers. Een precies aantal is lastig te noemen. Volgens onderzoek van de ARD/ZDF zouden er 6 miljoen actieve Google+ gebruikers in Duitsland zijn, eens zoveel als een jaar eerder. Deze cijfers dienen echter met een korreltje zout genomen te worden. Zoals ook Christian Buggisch aangeeft in zijn artikel is het maar de vraag of alle respondenten het onderscheid gemaakt hebben tussen Google en Google+. Hiernaast gebruiken veel mensen Google+ enkel als koppeling tussen verschillende Google-diensten zoals YouTube, maar zijn zij geen actief gebruiker van de Google+ dienst. Het aantal actieve gebruikers kan hierom fors lager liggen dan 6 miljoen.

3. Twitter

Twitter heeft tussen een half en 11 miljoen Duitse Twitter-gebruikers. Ook hier is het exacte aantal lastig te noemen. Wereldwijd heeft Twitter 320 miljoen actieve gebruikers per maand. Het aantal gebruikers van dit sociale medium groeit dus niet. Volgens het ARD / ZDF online onderzoek ligt dit aantal in Duitsland rond de 4 miljoen. Dit is alsnog meer dan in Nederland, waar het aantal twitteraars in 2015 daalde van 3,3 miljoen naar 2,8 miljoen. Het gebruik van Twitter neemt hier onder vrijwel alle leeftijdsgroepen af.

4. XING

Iedere markt vraagt om een eigen marketingstrategie en zo ook een social media strategie. In Duitsland kunt u bijvoorbeeld XING niet over het hoofd zien. Dit in Nederland onbekende zakelijke medium heeft maar liefst 9,2 miljoen gebruikers in de DACH-landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en groeit langzaam, maar gestaag. De studie van ARD/ZDF-Studie schat in dat ongeveer de helft van de gebruikers actief is op het medium. [caption id="attachment_10231" align="alignnone" width="1280"]Facebook Like-button op websites van bedrijven schending van privacy volgens rechtbank Düsseldorf Facebook is een van de meest populaire social media kanalen in Duitsland[/caption]

5. LinkedIn

Het eveneens zakelijke medium LinkedIn heeft ongeveer 7,5 miljoen Duitstalige gebruikers, tegenover 400 miljoen leden wereldwijd. LinkedIn is hiermee kleiner dan XING, die erin slaagt om zijn concurrenten op afstand te houden. Hiernaast blijkt uit het ARD / ZDF onderzoek dat slechts een derde van de LinkedIn gebruikers actief gebruiker is, wat aanzienlijk minder is dan bij XING. Er tekent zich echter momenteel een kentering ten gunste van LinkedIn af, omdat hierbij de internationale kansen interessanter zijn. Toch is het voor opbouw en onderhoud van een Duits zakelijk netwerk aan te raden om – zeker voorlopig nog – op Xing aanwezig te zijn, naast LinkedIn.

6. Instagram

Sociale media als Instagram en Snapchat zijn met name populair onder jongeren. In Duitsland heeft Instagram zo’n 5,5 miljoen gebruikers en dit aantal groeit gestaag. Wereldwijd zijn er zo’n 400 miljoen gebruikers, tegen 300 miljoen in het voorgaande jaar en tegen 2,1 miljoen Nederlanders. In januari werd op de Internetkonferenz DLD in München zelfs gesproken over officiële cijfers van 9 miljoen actieve gebruikers in Duitsland.

7. Pinterest

Ook het gebruik van Pinterest is in 2016 sterk gegroeid ten opzichte van 2015. Waar in Nederland 2 miljoen gebruikers regelmatig foto’s ‘pinnen’, ligt dit aantal in Duitsland ongeveer een miljoen hoger. Voor Duitsland zijn er geen officiële cijfers, maar er wordt vanuit gegaan dat van de 100 miljoen Pinners ter wereld er geschat 3 miljoen Duitse gebruikers zijn. Net zoals in Nederland is het medium weinig populair onder jongeren onder de 18 jaar. De doelgroep van Pinterest is duidelijk meer volwassen dan die van Instagram of Snapchat.

8. Snapchat

Gesproken over Snapchat; dit medium telt 3 miljoen Duitse gebruikers en wordt steeds populairder, zoals gezegd met name onder jongeren. Wereldwijd zijn er nu 200 miljoen actieve Snapchat gebruikers. Duitsland behoort tot de top tien landen met de meeste gebruikers en is één van de snelst groeiende markten. Hoewel er geen officiële gebruikerscijfers bekend zijn voor Duitsland, zou 5,8 procent van de Duitse internetgebruikers ook Snapchat gebruiken. Dit zou neerkomen op ongeveer 3 miljoen gebruikers in Duitsland.

9. WhatsApp

Hiermee staat Snapchat alsnog op grote afstand van WhatsApp. Hoewel geen sociaal netwerk, is WhatsApp het grootste digitaal medium meer dan 35 miljoen gebruikers in Duitsland. Vooral bij de Duitse jongeren domineert de messenger service: 72 procent van de 10- tot 18-jarigen gebruikt WhatsApp. WhatsApp heeft wereldwijd zo’n 1 miljard gebruikers.

10. YouTube

6 miljoen Duitsers zijn actief op YouTube. Gelet op de cijfers is YouTube één van de grootste social media succesverhalen. Een derde van alle internetgebruikers wereldwijd – namelijk 1 miljard unieke bezoekers – bekijkt video’s op YouTube. Het platform groeit met meer dan 10 procent per jaar. In Duitsland is YouTube erg populair: bijna 35 miljoen Duitsers gebruikt videoportals op het internet. Hiervan zijn er zo’n 6 miljoen actieve gebruikers die niet alleen video’s bekijken, maar ze zelf ook uploaden. Social media kanalen in Duitsland? Denk aan het Impressum![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>

Redactie Dexport
Dexport heeft zich sinds 2006 ontwikkeld tot hét Duitse online marketingbureau! Onze dienstverlening is gebaseerd op jarenlange ervaring met snelgroeiende bedrijven en bekende merken die succesvol de Duitse markt willen veroveren. Onze native Duitse marketing specialisten, oftewel de Dexperteers, ondersteunen je tijdens de verschillende groeifases op de Duitse markt. Met Dexport beschik je over een gemotiveerd team van marketing specialisten die jou helpen de Duitse markt te veroveren!

Volg ons online!

1,831FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
998VolgersVolg
47AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

Amazon opent digitale deuren in Nederland

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

5 tips voor de perfecte Black Friday landingspagina

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.

Black Friday in Duitsland: dit moet je weten

Google toont al lang niet meer enkel betaalde advertenties en organische zoekresultaten. Zo zijn Featured Snippets door Google in het leven geroepen om de bezoekers direct kort antwoord te kunnen geven op een specifieke vraag binnen de zoekresultaten.