Social Media Trends Duitsland 2018

Home / Insights / Branche-informatie / Social Media Trends Duitsland 2018

Social Media Trends Duitsland 2018

Als ondernemer weet u als geen ander hoe u social media toepast in uw marketingstrategie en welke social media kanalen in Nederland voor u het meest interessant zijn. Maar weet u ook wat de Social Media Trends voor Duitsland zijn? Wij deelden al eerder met u welke social media kanalen het meest populair zijn in Duitsland. Hierbij kon u al zien dat er wezenlijke verschillen zijn tussen de Nederlandse en de Duitse markt. Afgelopen jaar veranderde er nogal wat op social media gebied. Facebook laat gebruikers Live Video’s posten, Instagram, Facebook en influencers marketing haken met storytelling in op de brand awareness van merken in Duitsland. Daarnaast blijft XING onverminderd populair met 9,6 miljoen leden. Ook wordt visualisering steeds belangrijker. Door het gebruik van de smartphone is het belangrijk dat in één oogopslag veel informatie wordt gegeven. Welke e-commerce trends zijn er nog meer te zien in Duitsland?

Mobile first, is uw website al responsive?

Ook in Duitsland geldt dat we mobile first moeten denken. In 2016 vond het omslagjaar van desktop naar mobiel en in 2018 zullen dede meeste social media hoofdzakelijk op mobiel gericht. Facebook en Twitter zitten al boven de 85% die mobiel gebruik, terwijl Instagram zelfs volledig mobile only zijn.

Neem de mobiele beleving van uw doelgroep dus als uitgangspunt en houd bij de vormgeving van campagnes rekening met de beleving vanuit een klein scherm. De omslag naar mobile only zorgt er ook voor dat het alleen zinvol is om via social media bezoekers naar uw website te sturen als deze geheel mobielvriendelijk is. Dit houdt in dat ook uw website responsive hoort te zijn. Hierbij is het essentieel dat de uitstraling van uw website overeenkomt met de vormgeving op een mobiel of tablet.

De opmars van video

Videocontent is inmiddels niet meer weg te denken op social media. Niet alleen op YouTube, waar zo’n 6 miljoen Duitsers actief video’s uploaden, maar een veel groter aantal Duitsers video’s bekijkt. Ook andere social media als Facebook en Instagram pushen videocontent. Live video is in opmars. Gaat u ook mee in deze trend en plaatst u in 2018 video content en live video’s in uw contentstrategie en merkcommunicatie.

Voor uw bedrijf biedt video mogelijkheden om rechtstreeks te communiceren met de juiste doelgroep en interactie aan te gaan met uw kijkers. Tegelijk is het een uitdaging: welke inhoud is interessant voor uw publiek? Grote events kunnen live gestreamd worden op Facebook en er zijn mogelijkheden te over om actuele updates te delen. Geef een blik achter de schermen, vier een product release of een belangrijke gebeurtenis. Met een goede strategie kunt u deze vooraf al promoten en aankondigen bij een grote doelgroep. Zo maakte hosentraegerplatz.de een serie productvideo’s om te laten zien hoe je bretels op de juiste manier bij je kleding draagt.

360-graden-video’s

2018 is het jaar waarin video definitief zijn weg vindt in de content strategieen. Bezoekers van uw Duitse website willen overal en altijd steeds rijkere content zien. Deze trend zien we ook terug op de tablet en smartphone. Waarschijnlijk zullen 360-graden-video’s, Virtual Reality en Augmented Reality groter worden in 2018. Het visuele aspect wordt dus steeds belangrijker. Een verhaal in beelden vangen en eerlijke content waren al langer belangrijk binnen de Duitse social media-strategie. Waarbij de kanttekening moet worden gemaakt dat dit uiteraard een meer kostbare en tijdrovende manier van communiceren is. Tegelijkertijd bieden micro-influencers een betaalbaar alternatief.

Duitse consument wil ‘echte’ verhalen

Content marketing wordt voor uw bedrijf steeds belangrijker. Een goede online strategie is een must, zodat uw bedrijf in staat is om regelmatig nuttige inhoud op verschillende platforms cross-mediaal te publiceren. Een contentstrategie in Nederland kan ook in 2018 niet klakkeloos naar Duitsland worden verspreid. Sterker nog, een content strategie die gericht is op de Duitse markt geeft u online een voorsprong op de concurrent.

Social media en content marketing zijn zeer geschikt om een doorlopend verhaal te vertellen. Een reeks van afleveringen waarin u de bedrijfscultuur van uw organisatie kunt verpakken in een mooi verhaal of toe kan werken naar een event of productrelease. Kijk hiervoor eens naar succescases op de Duitse markt. Zo maakte Strong Viking optimaal gebruik van de kansen die Facebook biedt.

Bereik wordt relevanter, maar ook duurder

Hoe bereikt u uw doelgroep? Een van de belangrijkste vragen voor marketeers waarop het antwoord steeds verandert. Op social media kunt u kostenefficiënt een groot bereik halen. Hiernaast komen er steeds meer mogelijkheden om te gericht te segmenteren en targeten, denk aan de mogelijkheden van Facebook retargeting. Het gevolg hiervan is wel dat de kosten voor het behalen van bereik zullen toenemen.

Op Social Media ziet het er naar uit dat u met uw bedrijfspagina een steeds lager organisch bereik krijgt. U heeft dus de keuze om beter te kijken naar wat uw doelgroep zoekt en de content strategie hier beter op aan te passen, of om meer te betalen om in de nieuwsfeed van uw volgers te staan. De trend is dat u minder mensen bereikt met hetzelfde budget als in 2017, maar het bereik is wél veel relevanter. De Duitse consument heeft namelijk steeds meer behoefte aan ‘echte’ verhalen. Hier spelen Facebook, What’s app en Instagram steeds effectiever op in. Statista heeft de groei naar echtheid via social media in de onderstaande grafiek goed samengevat.

Duitse influencers marketing

Hoewel een bedrijf met de optimalisatie van content en het gebruik van de juiste keywords al veel kon bereiken, is het voor de opbouw van organische vindbaarheid van groot belang om uw bedrijf ook op andere websites, zoals blogs, als expert neer te zetten. Tegenwoordig zijn in Duitsland meer dan 200.000 bloggers, influencers,  actief. Zij hebben een groter bereik dan de meest gelezen tijdschriften en vakbladen, ZEIT, FAZ en WELT, in heel Duitsland bij elkaar. Zonder de hulp van deze ‘influencers‘ en de verspreiding van de merknaam is het dus bijna onmogelijk om in Duitsland vaste voet aan de grond te krijgen.

Social selling

E-commercetoepassingen als ‘koop nu’ knoppen op Twitter, Pinterest en Facebook, of gesponsorde pins op Pinterest, geven social media een zakelijke meerwaarde. Social shopping zal komend jaar steeds groter worden. Ook in Duitsland biedt dit een kans voor u als (r)-etailer om social media te omarmen als social commerce kanaal. Hiermee worden social media en e-commerce steeds meer met elkaar verbonden. Let hierbij wel op de specifieke Duitse wetgeving rondom social media.

Conclusie

Het aantal Social Media gebruikers blijft ook in Duitsland groeien. Voor uw bedrijf is dan ook nu het tijdstip om te investeren in online (social media) marketing en een complete online marketing strategie. De populaire social media kanalen blijven gelijk aan 2017, met een nadruk op video en influencers marketing die steeds belangrijker worden. Content marketing en (brand) storytelling nemen ook in belang toe. Daarnaast wordt het bereik  op social media duurder, maar ook relevanter. Genoeg Social Media Trends voor 2018 dus om uit te kiezen voor uw bedrijf.

Nu is het moment om te kiezen voor een multi channel strategie die precies past bij de groei-ambities van uw bedrijf. U kunt op dit moment ten volle profiteren van de groeikansen die Duitsland u biedt. Doe er uw voordeel mee! De Duitse marketingspecialisten van Dexport ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen.

Redactie Dexport
Redactie Dexport
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!’
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter