Starten met verkopen op Amazon? Hierop moet je letten!

Amazon is de belangrijkste marktplaats in Duitsland. Er start maar liefst de helft van de Duitse consumenten zijn zoektocht naar een producten op Amazon en steeds minder via Google. Voor jouw bedrijf biedt Amazon een aanzienlijke verkoopkans. Er wordt echter vaak onderschat wat er bij komt kijken om een Amazon seller account te beheren. Zowel in de opstartfase als ook daarna komen we in de praktijk regelmatig problemen tegen. Bezin eer ge begint!

De opstartfase: hoe voorkom je uitloop?

Veel bedrijven lopen tegen allerlei problemen aan tijdens de opstartfase. Het is allereerst noodzakelijk dat iemand binnen je bedrijf zich verdiept in wat er bij komt kijken om succesvol op Amazon te zijn. Serieuze bedrijven nemen hiervoor een marketplace manager in dienst. Als deze persoon vervolgens samenwerkt met een gespecialiseerd Amazon marketing bureau en gebruik maakt van fulfilment by Amazon (FBA), dan heb je goede kaarten om succesvol te worden op Amazon. Al bij de opstart kom je er al snel achter dat Amazon alles van je wilt weten, je hebt allerlei documenten nodig om je account te activeren. Daar stopt het niet. Als je bijvoorbeeld FBA wilt gebruiken voor de Duitse markt, dan zal je ook een Duits btw-nummer nodig hebben. En om van alle marketingactiviteiten gebruik te kunnen maken heb je een internationale merkregistratie nodig. Een Europese merkregistratie kan zomaar zes maanden duren en is dus eigenlijk een van de eerste zaken die je in gang moet zetten. 

Hieronder vind je een logische volgorde van stappen die je kunt doorlopen:

  1. Verdiep je in de Amazon seller succesfactoren (Podcasts, YouTube en Amazon seller university)
  2. Regel je Benelux of Europese merkregistratie bij EUIPO (lange doorlooptijd)
  3. Vraag de btw-nummers aan voor de landen van waaruit je via FBA gaat leveren
    (kan ook via ons)
  4. Besteed aandacht aan alle registratiedocumenten die je voor Amazon nodig hebt (voorkom problemen achteraf)
  5. Schakel een marketingbureau in voor de productlistings en Amazon advertentiecampagnes (hier zijn we goed in)
  6. Verzamel professionele afbeeldingen en productinformatie waarmee het marketingbureau aan de slag kan
  7. Sluit een contract voor Fulfilment by Amazon (FBA)
  8. Heel belangrijk: maak intern iemand verantwoordelijk die problemen en klachten binnen je Amazon account binnen 24 uur kan oplossen

Grip op je Amazon Account Health en de reviews

Alleen sellers met een goede Account Health mogen verkopen op Amazon. Deze is samengesteld uit verschillende factoren. Zo is het voor een goede Amazon Aaccount Health van belang dat je producten op tijd worden verstuurd, dat je klantvragen binnen de gestelde termijn beantwoordt en dat problemen met geretourneerde producten snel en adequaat worden opgelost. Doe je dat niet, dan kan Amazon besluiten je account te blokkeren.  Bovendien krijg je door slechte levering en te late klantreacties slechte reviews. Je moet kost wat kost voorkomen dat je slechte reviews krijgt. Door slechte reviews zal je organische vindbaarheid en je conversiepercentage een duikelvlucht nemen. Voorkom dit door volledige/realistische productinformatie, levering via FBA en adequate reacties op vragen van klanten. 

Met hoeveel advertentiebudget wil je starten?

Als je account eenmaal goed is ingericht, dan kun je met de marketing aan de slag. Dat betekent dat je optimale product listings nodig hebt met mooie foto’s en dat alle belangrijke zoekwoorden per taal hierin verwerkt zijn. Organisch word je pas echt vindbaar als je volgens Amazon bewezen hebt dat er vraag is naar je producten en dat jij een goede verkoper bent. Je hebt dus verkopen en goede reviews nodig om goede posities te verwerven. Hiervoor zal je moeten gaan adverteren. Je marketingbureau zal naar je advertentiebudget vragen. Dan is het wel verstandig als je een omzetverwachting voor jezelf hebt vastgesteld en daar het budget aan kunt relateren. Het is vooraf natuurlijk lastig om te schatten hoe goed je gaat verkopen. Begin daarom klein en calculeer desnoods een eerste verliesgevend halfjaar/jaar in. Als je eenmaal ervaring hebt, kun je de marketing en budgetten gaan opschalen en is het tijd om te gaan oogsten.

Redactie Dexport
Wij zijn gespecialiseerd in online marketing voor de Duitse markt. We delen onze kennis graag met jou. Advies nodig? Bel 088 339 76 78 www.dexport.nl

Volg ons online!

1,809FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
989VolgersVolg
47AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen