Terugblik bijeenkomst ‘E-commercesucces in Duitsland’

Home / Duitse webshop opstarten / Terugblik bijeenkomst ‘E-commercesucces in Duitsland’

Terugblik bijeenkomst ‘E-commercesucces in Duitsland’

Utrecht. E-commerce is in Duitsland ‘booming business’ en biedt dus ook goede kansen voor Nederlandse aanbieders. 3 mei stond voor circa 25 ondernemers daarom helemaal in het teken van grensoverschrijdende onlinemarketing. Onder het motto ‘E-commercesucces in Duitsland’ had DHL Duitsland Desk geïnteresseerden uitgenodigd voor een bijzondere informatiebijeenkomst. Tijdens een gezamenlijke dagtocht naar het logistiek centrum van DHL Keulen werden de mogelijkheden en uitdagingen van de Duitse internetmarkt vanuit Nederlands perspectief belicht: nieuwe businesscontacten en praktische tips van de Duitsland Desk-experts incluis.

“Wanneer is toetreding tot de Duitse markt voor Nederlandse e-tailers veelbelovend, waarop moet bij de stap over de grens worden gelet en hoe denkt de Duitse online consument? Deze vragen moeten centraal staan,” vertelde Maarten Overweg, organisator van het evenement en productmanager van DHL Global Mail aan het begin van de dag.

In de multimediabus naar Keulen
Voor de circa drie uur durende rit naar de metropool aan de Rijn stond voor het kleurrijke gezelschap een multimediabus klaar. Op de snelweg konden dus al de eerste vakbijdragen worden gehouden. Rob Qualm, managing director van DHL Global Mail, trapte af en lichtte eerst nog eens het idee achter de in 2011 opgerichte DHL Duitsland Desk toe. “Het gaat
daarbij om een tot nog toe uniek gemeenschappelijk project van DHL Global Mail, de DNHK, e-marketingadviesbureau Dexport en communicatiebureau Mediamixx uit Kleve. Doel is onze Duitslandkennis te bundelen en bedrijven bij toetreding tot de Duitse online markt brede ondersteuning aan te bieden.”

Duitse bijzonderheden kennen en begrijpen
In de aansluitende presentaties van de Duitsland Desk-partners kwamen de vorm en relevantie van deze ondersteuning aan bod. Zo presenteerden Johan Spijksma (DNHK), Andreas Giese (Dexport) en Frank Wöbbeking (Mediamixx) niet alleen hun belangrijkste werkzaamheden maar brachten zij ook verschillende praktijkvoorbeelden uit hun grensoverschrijdende dagelijkse werk mee. Daarbij werd duidelijk: of het nu om de juridische randvoorwaarden voor e-commerce, de grafische opmaak van een website of de communicatie met de internetklant gaat, ondanks de geografische nabijheid moet er bij de planning van een Duitse webshop rekening gehouden worden met grote en kleine cultuurverschillen tussen de twee buurlanden.

Vertrouwen creëren
De Berlijnse auteur en docent e-commerce Thomas Hörner presenteerde aansluitend zijn succesrecept voor online marketing in Duitsland. Als een van de belangrijkste ingrediënten mag het vertrouwen van de internetklanten niet ontbreken, omdat Duitsers internationaal gezien een relatief duidelijke behoefte aan zekerheid hebben. Vertrouwen op de lange termijn, aldus Hörner, krijgt alleen die online aanbieder die de culturele bijzonderheden in Duitsland kent. Verschillende positieve en negatieve voorbeelden uit de praktijk en de eerste concrete adviezen voor een probleemloos contact met de Duitse consument zorgden voor een levendige discussie onder de Nederlandse ondernemers en geïnteresseerde vragen aan de experts van DHL Duitsland Desk.

Een blik achter de schermen
Hoogtepunt van het bezoek aan Keulen was een afsluitende rondleiding door het DHL-distributiecentrum. Hier kregen de webshopexploitanten de mogelijkheid om eens een kijkje te nemen achter de schermen van het reusachtige logistieke bedrijf dat wellicht al snel een belangrijk tussenstation voor hun eigen producten op weg naar Duitsland zou kunnen zijn. Voordat de terugreis naar Utrecht weer werd aanvaard, gingen de organisator en de deelnemers nog samen uit eten. De organisators waren tevreden: “De dag was zo’n succes dat we dit evenement voor onze klanten in de toekomst meerdere keren per jaar willen gaan aanbieden.”

admin
admin
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!
Aanbevolen posts
Showing 0 comments
  • Armande
    Beantwoorden

    Leuk om eens te kunnen kijken in het DHL distributiecentrum. Dan moet toch te zien zijn waarom DHL zo’n stuk beter presteert dan de nederlandse post!

Laat een bericht achter