Tijdelijke verlaging Duits btw-tarief

De Duitse overheid heeft besloten om het Duitse belastingtarief tijdelijk te verlagen. Deze regeling is onderdeel van het zogenaamde ‘Konjunkturpaket’ en treedt officieel in werking per 1 juli 2020. Met dit steunpakket wil de Duitse regering de economie stimuleren in deze roerige tijden van het coronavirus. In dit artikel lees je wat jij als e-commerce ondernemer moet weten over deze Duitse belastingverlaging.

Btw is van toepassing op iedere verkoop in Duitsland. De verlaging heeft dus invloed op elke dienst of product dat verkocht wordt via jouw webshop of Amazon. Het hoge btw-tarief gaat omlaag van 19 naar 16 procent. Het lage btw-tarief wordt verlaagd van 7 naar 5 procent. Op deze manier profiteren alle bedrijven en consumenten van deze belastingkorting. Onder dit lage btw-tarief kun je denken aan de volgende goederen:

  • Voedingsmiddelen
  • Water
  • Agrarische goederen
  • Genees- en hulpmiddelen
  • Kunst, verzamelvoorwerpen en antiek
  • Boeken en periodieken

Voor wie geldt deze btw-verlaging?
De btw-verlaging geldt voor iedereen die producten levert in Duitsland tussen 1 juli 2020 en 31 december 2020. Hierbij geldt het dus naast retailers ook voor webshopondernemers en verkopers op Amazon.

Wat moet je doen wanneer je producten online verkoopt in Duitsland?
Het is goed om te weten dat btw wordt berekend over het moment dat het product bij de afnemer in ontvangst is genomen. Dus niet op het moment dat het product verkocht is. Als je nu bijvoorbeeld online een fiets verkoopt in Duitsland ter waarde van €200,- (excl. btw) en deze voor 1 juli nog weet te leveren is dit onvoordeliger (200×1,19 = €238,-) dan wanneer je deze na 1 juli levert. Je kunt de fiets dan beter op of na 1 juli leveren omdat de fiets dan €6,- minder kost (200×1,16 = 232,-). Als je doorlopende diensten, zoals een jaarabonnement, een licentie voor een bepaalde periode of iets dergelijks verkoopt, wordt het lastiger. De uitkomst is in dat geval afhankelijk van de specifieke voorwaarden.

Wat betekent dit voor verkopers in Duitsland?
De verlaging betekent dat ondernemers in Duitsland een half jaar lang lagere productprijzen kunnen hanteren. Dit kan gunstig zijn voor de verkoop en concurrentiepositie. Goed nieuws dus, maar een aantal zaken dienen goed bekeken te worden om problemen met het Duitse Finanzamt te voorkomen.

Wat betekent dit belastingtechnisch voor jou als ondernemer?
Het is vooralsnog niet bekend hoe ondernemers voor de Duitse btw zullen moeten omgaan met overgangssituaties, bijvoorbeeld bij reeds gedane aanbetalingen voor leveranties in de tweede helft van dit jaar. Verwacht wordt dat ondernemers voor wat betreft de Duitse btw op korte termijn veel aanpassingen zullen moeten gaan realiseren. Het kan veel gevolgen hebben voor jouw bedrijf of organisatie wanneer je te maken hebt met aftrek of verschuldigdheid van Duitse btw. Hou daarom rekening met de volgende zaken. 

  • Conversies aanpassen in je ERP-systeem. 
  • Bonnen, facturen en offertes met het juiste tarief rekenen.
  • Controleer al je contracten op mogelijke afspraken qua prijsstelling (bruto- en nettoprijzen) en pas deze waar nodig aan. Het kan zijn dat je in het contract rekening moet houden met een overgangsperiode. Deze moet je dan bij de opheffing van de tijdelijke verlaging weer terugdraaien.
  • Zorg ervoor dat de btw-compliance richting het Finanzamt tijdig op orde is.

Waar moet je op een webshop de btw aangeven?
Voor het verkopen aan consumenten geldt de prijsindicatie regeling. Deze regeling vereist niet om de btw in jouw (web)winkel te vermelden, maar vereist wel dat je de totaalprijs die de consument uiteindelijk moet betalen voor zijn producten (dus ook aanbiedingen) weergeeft. Hierbij dien je aan te geven dat deze prijzen inclusief btw zijn. Voor webshops komt dit erop neer dat je op de productpagina, winkelwagen en de bestelpagina de btw moet vermelden. Overigens hoeft dit niet vermeld te staan in de “Allgemeine Geschäftsbedingungen”. Het is in Duitsland volgens de wet § 5 Abs. 1 Satz 1 UWG niet toegestaan om concrete zinnen, bedragen of tarieven op websites te vermelden die niet juist zijn. Dit kan worden gezien als misleidend.

Advies inwinnen

Voor veel Nederlandse bedrijven die in Duitsland hun producten kunnen verkopen is het nu het juiste moment om te starten. Dit is uiteraard in elke situatie anders. Wil jij advies over jouw kansen in Duitsland? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs via 088 339 7678

Andreas Giese – CEO Dexport

Paul Kleinherenbrink
Als Adviseur Business Development help ik jou de Duitse markt te veroveren. Ik adviseer je graag over de mogelijkheden om te starten of door te groeien in Duitsland. Er is veel mogelijk. Denk aan het verkopen op grote marketplaces als Amazon, influencermarketing, SEO en SEA. Ook praktische zaken als het oprichten van een GMBH, het aanvragen van een btw-nummer, het doen van belastingaangifte en een Duits adres opzetten zijn belangrijk. Benieuwd naar wat er allemaal kan en wil je graag persoonlijk advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via 088 339 7678

Volg ons online!

1,810FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
989VolgersVolg
47AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen