VerpackG: nieuwe verpakkingswet in Duitsland

Elke onderneming die verpakte producten voor het eerste op de Duitse markt verkoopt moet eraan geloven. De nieuwe wet heeft een impact op alle Nederlandse ondernemingen die in Duitsland leveren en producten verpakken. Uitzonderingen worden niet gemaakt. Met de nieuwe wet wil de Duitse overheid een eerlijker handelsklimaat creëren en ervoor zorgen dat meer verpakkingen gerecycled worden. Vanaf 1 januari 2019 moeten alle ondernemingen verplicht geregistreerd staan bij de Zentrale Stelle in het LUCID register.

VerpackV wordt VerpackG

Als sinds 1991 is een onderneming die als eerste een verpakking op de Duitse markt brengt, verplicht (wet VerpackV) ervoor te zorgen dat deze verpakking op de juiste wijze gerecycled wordt. Mocht je niet in staat zijn om dit zelf te regelen, dan kun je je van je verantwoordelijkheid laten ontheven door een contract af te sluiten met een Duitse afvalbeheerder (Duales Systems) zoals Der Grüne Punkt. Bijvoorbeeld omdat je een pakket levert aan een consument en dus geen zicht hebt op zijn recycleprocedure. Om ervoor te zorgen dat de wet nageleefd wordt, verplicht VerpackG alle ondernemers, die verpakkingen als eerste op de Duitse markt brengen, zich te registreren. Wanneer je dit niet doet riskeer je hoge boetes tot 200.000 euro.

Duaal systeem

Duitsland kent verschillende Duales Systems waarmee ondernemingen een contract kunnen sluiten. Zij zorgen voor de juiste inzameling verwerkingswijze. Als onderneming betaal je een vergoeding gebaseerd op het door jou gebruikte verpakkingsmateriaal en de hoeveelheid.

Vraag en antwoord

Wat valt er onder verpakkingen? Producten die zijn afgeleid van materialen voor de ontvangst, bescherming, verwerking, levering of presentatie van goederen die zich van het ruwe materiaal tot het verwerkte product kunnen uitstrekken, worden doorgegeven van de fabrikant aan de distributeur of eindgebruiker. Ook verzendmateriaal zoals tape, luchtkussens (enveloppen), opvulmateriaal, etc. is vallen onder de registratieplicht. Belangrijk: zowel het product als de verzendverpakking zijn onderhevig aan de wet. Als de fabrikant van het product al geregistreerd staat voor de verpakking van het product, hoeft de dealer zich alleen voor de verzendverpakking te registreren. Wat als ik mijn product verpakt krijg van mijn leverancier en zo door stuur naar de consument? De registratieplicht geldt voor de eerste die de verpakking professioneel op de Duitse markt brengt. Scenario’s:
  1. je krijgt de producten voorverpakt uit Duitsland en stuurt dit door zonder iets aan de verpakking te doen/ toe te voegen. Dan moet jouw leverancier geregistreerd staan voor de verpakking. Vanaf 1 jan publiceert ‘Zentrale Stelle Verpackungsregister’ een lijst met geregistreerde bedrijven waar je kunt zien of jouw leveranciers geregistreerd staan.
  2. je krijgt de producten voorverpakt uit een land buiten Duitsland en stuurt dit door zonder iets aan de verpakking te doen/ toe te voegen. Dan ben jij degene die het het product met verpakking voor het eerst professioneel op de Duitse markt brengt en dus geldt de registratieplicht.
Waar kan je je registreren? Via de website www.verpackungsregister.org kun je je gratis registreren. Dat moet je voor 1 januari 2019 doen. Overtredingen van de wet kunnen boetes van maximaal 200.000 euro tot gevolg hebben.

Uw succes vergroten op de Duitse markt?

Duitsland is met 82 miljoen inwoners de grootste afzetmarkt van Europa. Wij helpen je met een goed doordachte (online) marketing strategie succes te hebben op de Duitse markt. Binnen Duitsland zijn er grote regionale verschillen alleen al in trends, feestdagen en concurrenten. Onze Duitse native marketing specialisten realiseren voor jou het maximale resultaat. Wij denken graag met jou om jouw Duitsland ambities te realiseren. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>

Volg ons online!

1,847FansLike
96VolgersVolg
500VolgersVolg
1,006VolgersVolg
43AbonneesAbonneer

Evenementen

Laatste artikelen

Dit zijn de grootste online webshops in Duitsland van 2019

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.

Nieuwe Duitse wetgeving raakt Amazon verkopers per 1 oktober 2019

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.

‘Snel internationale meters maken in koffie’

Welke Duitse betaalmethoden gebruiken Duitsers het liefst? Overal ter wereld is de manier waarop mensen winkelen anders. Onder traditionele of ook wel gezegd “offline” betalingsmethoden zijn methodes die reeds lange tijd bestaan. Ze zijn vaak laagdrempeliger voor klanten, maar het kan zijn dat het wel meer risico\’s met zich meebrengt. De volgende Duitse betaalmethoden worden offline gebruikt; contant bij afhaling en vooruitbetaling. Online is in Duitsland de 'betaling per factuur' verreweg de meest gebruikte betaaloplossing bij een online aankoop Ook zijn in Duitsland PayPayll, Automatische incasso (Lastschrift) en de Creditcard populaire betaalmiddelen. Welke betaalmethode u ook kiest voor de Duitse markt, zorg dat deze het beste converteert en waar de meeste vraag naar is van uw klanten.