088 - 339 76 78info@dexport.nl

Hoe onweerstaanbaar is uw Duitse Fashion marketing?

Home / Insights / Branche-informatie / Hoe onweerstaanbaar is uw Duitse Fashion marketing?

Hoe onweerstaanbaar is uw Duitse Fashion marketing?

Als modebedrijf krijgt u nooit een tweede kans om een eerste indruk achter te laten. Daarom is het zaak al het mogelijke in de strijd te werpen om de totale fashionbranche, binnen Duitsland, waar 73,4 miljard euro in omgaat, geïnteresseerd te krijgen. Wanneer hier vervolgens waardevolle klantcontacten uit ontstaan, dan is het cruciaal om vanaf de start de juiste mix aan marketingkanalen in de spotlights te zetten.

Online fashion verkopen stijgen tot 36%

Online wordt binnen de modemarkt een omzet geschat van zo’n 12,5 miljard euro. Waarbij Adidas, Zalando en Hugo Boss met 17% omzet in de top 3 staan. Volgens het KPMG stijgen de totale online fashion verkopen in 2025 zelfs tot 36%. Tegelijkertijd neemt het aantal fysieke winkels in het stadscentrum af en maken ze plaats voor de online pure players. Hoe speelt u hier met uw fashion brand op in? En hoe zorgt u ervoor onweerstaanbaar te blijven voor de consument? Voor welk scenario u ook kiest; uit alles blijkt dat het vooral belangrijk is dat u een sterk merk opbouwt. Waarmee u uw fashion bedrijf in de schijnwerpers zet en uw concurrenten de baas blijft. Zo hebben Boss en Hugo er bijvoorbeeld voor gekozen om twee ijzersterke merken te integreren tot 1 sterk merk.

Multichannel marketing gaat u redden…

Multichannel marketing is op dit moment voor modemerken en retailers the way to go om marktleider te worden. De vraag is of u als fashionbedrijf de start maakt als online pure player? Of kiest u er juist voor om de verkopen aan te jagen via het retailnetwerk? Wanneer u deze vraag helder heeft beantwoord, dan kunt u uw mediamiddelen hierop aanpassen. Op deze manier kunt u de doelgroep optimaal bereiken in de awarenessfase. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van paid kanalen, zoals Facebookmarketing, SEA, blogs en vlogs. Daarna kunt u in de overwegingsfase uw doelgroep opnieuw bereiken met bijvoorbeeld een retargeting-campagne, een reminder via de e-mail of ad’s via YouTube. Zorg er ten alle tijden voor dat uw media-uitingen op elkaar zijn afgestemd en een consequent beeld naar de buitenwereld afgeven.

Online versus offline

Nederlandse fashion-bedrijven die in Duitsland succesvol zijn, hebben van oudsher een retailnetwerk opgebouwd en maken momenteel de overstap naar online. Een goed voorbeeld van de online oversteek is het merk G-star. Inmiddels profiteert het bedrijf met een eigen webshop van de opgebouwde naamsbekendheid. Het omgekeerde gebeurt ook. Zalando, de grootste online mode retailer in Duitsland, overweegt na het succes van hun key milestones bijvoorbeeld om in Berlijn een winkel te openen en zichzelf als trendsetter te positioneren. Naast pure online player, kiest Zalando ervoor om ook weer offline zichtbaar te zijn. Ook al moeten we nog even wachten tot Zalando hun winkeldeuren gaat openen. 

Online verkopen via eigen webshop of marktplaatsen?

Als Duitsers mode-artikelen online kopen, dan start hun zoektocht vrijwel altijd bij Google, Zalando en favoriete merkenwebsites. Waarbij twee derde van de Duitse internetters zich online oriënteert voor ze overgaan tot fashion aankopen. Het is dus cruciaal om online zichtbaar te zijn met uw fashion brand. De vraag is of ervoor kiest om uw fashion aanbod via andere webshops en marktplaatsen te branden. Of dat u alle marketing kaarten inzet op uw eigen webshop. Het is dus zaak voor u om te beslissen op welke kanalen u gaat inzetten en of u in staat bent om uit te groeien tot een favoriete merk webshop. Branding is hierbij King; zonder brand geen merkidentiteit. Wellicht een inkopper? Niet wanneer u zich realiseert dat u met een Nederlands merk in Duitsland meestal begint als onbekende speler tussen Adidas, Zalando en Hugo Boss.

Inspireer en informeer voor meer conversie

Zalando en Otto bieden online het grootste assortiment kleding. U kunt uw merk op deze websites aanbieden als u voldoende merkbekendheid heeft opgebouwd in Duitsland. Het is hierbij overigens verstandig om te weten dat de fashion markt steeds meer gericht is op de informatiebehoefte van uw doelgroep. Het is daarom essentieel dat u consumenten inspireert en een antwoord geeft naar hetgeen ze op zoek zijn. Hiermee optimaliseert u indirect de conversie.

Laat uw fashionmerk buzzen

Een buzz biedt u de mogelijkheid om fashion consumenten tips, tricks en inspiratie over uw producten te geven. Hiermee promoot u indirect uw webshop. Het enige nadeel is dat u tijd en dus ook geld moet vrijmaken om uw consumenten met extra content (SEO) aan u te blijven binden. Een mooi voorbeeld is de lifestyle/fashion blog van OTTO.

Al met al biedt de Duitse markt de modemarkt volop marketingkansen. Aan de andere kant is het niet altijd eenvoudig om in de picture te komen en te blijven.

 

 

 

 

.

 

Silvia de Haan
Silvia de Haan
Dexport is dé Duitse online marketing specialist! Onze Duitse marketingspecialisten ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen. U profiteert van tien jaar ervaring met Nederlandse bedrijven op de Duitse markt. Onze missie? ‘Zo verovert u de Duitse markt!’ Silvia de Haan is werkzaam als Content Marketeer bij Dexport.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter

moebel.de