088 - 339 76 78info@dexport.nl

No story, no glory als fashion speler in Duitsland

Home / Insights / Branche-informatie / No story, no glory als fashion speler in Duitsland

No story, no glory als fashion speler in Duitsland

Hoe goed uw fashion product ook is, zonder aansprekende content in woord en beeld kunt u de klant nog amper binden. Producten lijken steeds meer op elkaar. Daarom is het essentieel om met een helder verhaal uw merk uit te bouwen tot een voorkeursmerk. Een paar fashion feiten: 51% van de internetters kijkt bij het voorkeursmerk op de website, 23% zoekt naar recensies én 16% haalt informatie uit nieuwsbrieven. Als modebedrijf is het dus belangrijk om een voorkeursmerk op te bouwen met bijvoorbeeld reviews, e-mailmarketing en onderscheidende content via Social Shopping. 

Content is king, Social Shopping is queen

Met onze smartphones en tablets hebben we altijd en overal toegang tot voor ons interessante content. Helaas zitten er maar 24 uur in een dag en kunnen we nooit alles zien. Anno 2017 is er een overschot aan informatie. Want u weet dat u met goede content, die onderscheidend is, kunt scoren. Maar met alleen goede content bent u er nog niet. Content mag dan wel king zijn, Social Shopping is queen.

Voor veel consumenten geldt namelijk dat reviews uit eigen omgeving als betrouwbaarder worden ervaren, dan die van bedrijven zelf. Het lezen van reviews, het raadplegen van prijsvergelijkingssites, het geven van ratings en het bekijken van producten die vrienden hebben aangeschaft, zijn allemaal activiteiten die behoren tot Social Shopping. Waar het enerzijds mogelijk wordt gemaakt om feedback op producten te geven, is het anderzijds ook al mogelijk om via virtuele paskamers kleding te passen en vervolgens te delen.

43% van de Duitse consument wil een digitale paskamer

Met een digitale paskamer spreekt u ook de traditionele offline fashion koper aan. Een consument die gewend is om bijvoorbeeld naar de stad te gaan om een dag te shoppen, doet dit vooral om te zien hoe een kledingstuk daadwerkelijk staat. Bovendien gaat het bij de verkoop van fashion ook om de beleving en het plezier om alvast aan uw vrienden, collega’s, en familie te zien hoe een nieuwe outfit staat. Met een digitale paskamer heeft de consument de kleedkamer als het ware thuis of op het werk en kan hierdoor ter plekke een outfit of een accessoire online delen met hun netwerk. Op deze manier creëer je earned awareness. Content die zich via het web verspreidt!

Nog meer Duitse online fashion feiten

  • 37% van de consumenten wil betere productafbeeldingen; bij voorkeur 360 graden foto’s

Het is hierbij wel lastiger om de concurrentiestrijd aan te gaan. De meeste mode-webshops bieden namelijk al goede productafbeeldingen. Het is dan ook meer een must dan een USP. Maak alles zo beeldend mogelijk. Ervaar het product nog beter, bekijk het item van alle kanten, net zoals je in een winkel kan doen. Door in te zoomen zie je zelfs de kleinste details.

  • 30% laat zich graag persoonlijk adviseren door een styliste

Hier spelen Duitse webshops vrijwel niet op in. Een uitgelezen kans dus om hiermee het onderscheid te maken. De vraag is natuurlijk hoe u dit gaat organiseren. U heeft hiervoor bijvoorbeeld een goed opgeleide Duitstalige klantenservice nodig. Medewerkers die verstand hebben van de fashion-producten die u aanbiedt en de usp’s goed kunnen overbrengen, zodat de klant een prima stylingadvies krijgt. Het is natuurlijk helemaal een plus wanneer iemand uit het netwerk van de consument online kan meekijken met het stylingadvies. De persoon die meekijkt kan bijvoorbeeld middels een plusje een outfit goedkeuren en deze weer online delen via Facebook, Twitter, Instagram.

  • 27% Shoppable Image Maps en 24% video’s

Wist u dat u een groot aantal van uw fashion-klanten zoeken via Google images en YouTube? Zorg daarom voor kwalitatief goede foto’s die u deelt via blogs, vlogs en uw webshop. Wilt u ook nog eens een verkoop uit de fashion visuals halen? Zorg voor een duidelijke CTA (Call to action) op de foto’s die u deelt. Zo weet uw klant waar ze hun favoriete fashion brand kunnen bestellen. YouTube biedt u, in tegenstelling tot shoppable images, de mogelijkheid om meer beleving aan uw fashion brand mee te geven.

Een goed voorbeeld van een CTA heeft OTTO toegepast. Via hun Google image brand OTTO ook haar naam. 

Loyale influencers zijn uw beste fashion ambassadeurs

Wat is de reden dat online kopers naar hun voorkeurshop terugkeren? Het gaat hierbij voornamelijk om de product- kwaliteitsverhouding (69%), overtuigende productkwaliteit (53%) en usability van de webshop (39%). De productkwaliteit behoort simpelweg goed te zijn en met de juiste branding- en product-marketingcampagnes kunt u uw producten ter aanvulling op een onderscheidende manier in de online markt zetten. Door bijvoorbeeld aan te haken bij influencer marketing.

Een voorbeeld van een webshop, die content en influencer marketing tegelijkertijd hebben ingezet is “About You”. Een start-up die binnen de OTTO Group valt. Hun strategie is onderscheidend, omdat zij met influencers samenwerken, die hun eigen profiel kunnen aanmaken en outfit combinaties laten zien.

Ook bieden fashionblogs, zoals Stylefruits.de, u de mogelijkheid om uw merken te branden. De bloggers van Stylefruits.de stellen op hun blog fashion outfits samen, van een business tot een sportieve of glamourous look. De outfits worden samengesteld door verschillende merken te gebruiken. Daarnaast is een outfit of een fashion item ook direct te bestellen via het platform.

Kortom, online fashion marketing Duitsland biedt Nederlandse modebedrijven volop kansen. Tegelijkertijd blijft het natuurlijk een uitdaging de juiste mix aan marketingkanalen in te zetten. Zorg hierbij dat u als online fashion bedrijf in Duitsland als eerste dat uw front row seating in orde is. En dit hoeft écht geen ellenlange marketinglijst te zijn. Een aantal zorgvuldig uitgekozen ‘marketingvrienden’, SEO, SEA, YouTube, Influencer marketing, die blij zijn dat ze met u mogen samenwerken en die elkaar desnoods ook omhoog hijsen. Want samen staat u sterk, sterker, sterkst.

Franciska
Franciska
Franciska is SEO-specialiste bij Dexport en gepassioneerd over het schrijven van unieke content voor verschillende doelgroepen. Haar studie in vertalen heeft ze aan de Universiteit van Wenen gevolgd en haar master in Meertalige Professionele Communicatie heeft ze op de KU Leuven afgerond.
Aanbevolen posts

Laat een bericht achter